Triumph Rat Motorcycle Forums banner

T120 Comfort Seat op Street Twin DIY

21K views 17 replies 12 participants last post by  bigloveben  
#1 ·
Oké, ik weet dat het een beetje overdreven lijkt om een ​​doe-het-zelf-handleiding te hebben voor een stoelwissel, maar niet alle T120-stoelen passen direct op de Street Twin, dus er is een kleine aanpassing nodig.
De moeilijkheid zit hem in het feit dat de achterkant van de CS-stoelpan iets dieper is dan die van de originele stoel.
Het resultaat is dat de stoelpan in contact komt met de achterspatbord wanneer u de stoel laat zakken, waardoor de stoel niet laag genoeg kan zitten om in het stoelpinmechanisme te klikken.

Natuurlijk zijn er hier andere zeer nuttige berichten geweest over hoe u deze taak kunt uitvoeren.
Hieronder valt advies van "wbarnier" over hoe u het achterste gedeelte van de stoelpan kunt aanpassen.
Hier is de link naar die thread:

http://www.triumphrat.net/water-coo.../water-cooled-twins-talk/754442-street-twin-bench-vs-stock-seat-comparison.html

Dus ik kocht de CS en was bereid om het proces van wbarnier te volgen, maar dacht dat ik zou proberen te knutselen voordat ik de operatie aan de stoelpan uitvoerde.
Mijn eerste gedachte was om het vergrendelingsmechanisme van de stoelpen eenvoudigweg te verhogen.
Het is gemakkelijk te verwijderen door de twee torx-bouten los te schroeven.
Zie "SEAT PIN BOLTS"
Ik voegde toen een paar ringen onder het mechanisme toe om het te verhogen, zodat de pin nu zou vergrendelen.
Zie "SEAT PIN WASHERS"

Verrassend genoeg was er slechts ongeveer 2 mm ringhoogte nodig om de pin te laten vergrendelen. Maar ik was niet blij met de oplossing omdat het voelde alsof de hele stoel nu bovenop het stoelmechanisme zat en de rubberen pads op de stoelpan geen contact maakten met het frame.
De stoel voelde niet al te onstabiel aan, het leek gewoon niet de ideale oplossing.

Toen bedacht ik me dat als ik het spatbord daadwerkelijk kon laten zakken, ik de nodige speling tussen de CS-stoelpan en het spatbord zou kunnen krijgen en tegelijkertijd de stoelpan op het frame zou kunnen laten zakken.

Het spatbord is met vier torx-bouten aan het frame bevestigd.
Deze zijn gemakkelijk los te maken en als ze dat zijn, valt het spatbord weg van het frame.
Dus ik verwijderde de bouten en plaatste toen ongeveer 3 mm rubberen ringen tussen het frame en het spatbord.
Je hebt een ring nodig die een opening heeft die groot genoeg is om niet alleen de breedte van de bout te accommoderen, maar ook de breedte van de metalen fittingen waardoor de bouten glijden.
Gelukkig zijn de bouten lang genoeg om de extra hoogte van de ringen toe te staan ​​en toch een solide grip in de schroefdraad te krijgen.
Ik gebruik altijd blauwe Loc-tite bij dit soort klussen voor extra veiligheid.

Zie "FRONT FENDER WASHERS" en "REAR FENDER WASHERS"

Deze aanpak heeft voor mij goed gewerkt en de pasvorm lijkt behoorlijk solide te zijn.
Ik vind het uiterlijk van de stoel veel beter dan de originele stoel en ik vind vooral de extra hoogte prettig.

Attachments

#4 ·
Dus nadat je de rubberen ringen hebt toegevoegd om het achterspatbord iets te verlagen, heb je toen de ringen verwijderd tussen het vergrendelingsmechanisme en het frame die je er eerder in had geplaatst? Als die erin blijven, zou de zitting dan nog steeds niet de frame aanraken met zijn rubberen bumpers? Goede oplossing! Triumph zou gewoon wat ringen moeten toevoegen aan hun T120 comfortzadel en het ook op de markt brengen voor ST-bezitters.

#5 ·
Dus nadat je de rubberen ringen hebt toegevoegd om het achterspatbord iets te verlagen, heb je dan de ringen verwijderd tussen het vergrendelingsmechanisme en het frame die je eerder had geplaatst? Als die erin blijven, zou de zitting dan nog steeds niet de frame aanraken met zijn rubberen bumpers? Goede oplossing! Triumph zou gewoon wat ringen moeten toevoegen aan hun T120 comfortzitting en deze ook op de markt moeten brengen voor ST-bezitters.
Goede vraag.Voordat ik het spatbord verlaagde, en met alleen de afstandhouders van het vergrendelingsmechanisme op hun plaats, kon ik de zittingpen laten vergrendelen als ik stevig op de zitting drukte.Terwijl ik over je vraag nadacht, realiseerde ik me dat het probleem niet was dat de zitting bovenop het zittingpenmechanisme rustte. Het was eerder het contact tussen de zitting en het spatbord dat de zitting dwong hoger te zitten dan zou moeten, waardoor de rubberen zittingkussens niet op het frame konden rusten. De druk op het zittingpenmechanisme was dus eigenlijk opwaartse druk in plaats van neerwaartse.Toen ik het spatbord eenmaal had verlaagd, voelde de zitting alsof hij van nature op het frame rustte. En de pin, met de ringen nog steeds op hun plaats, vergrendelde met weinig druk. Ik liet de ringen zitten.Ik hoop dat dat helpt!

#6 · (Edited)
Bedankt, begrepen... klinkt alsof je de ringen onder het vergrendelingsmechanisme zou kunnen verwijderen als je dat zou willen, nu de ringen die de spatbord hebben verlaagd zijn geïnstalleerd, zodat het niet interfereert met de zitting. Zeer goede eenvoudige oplossing versus het snijden van de zitting om de spatbord vrij te maken, zoals iemand anders had gedaan.

Waarom er in godsnaam dit verschil is tussen de ST en de T120, kan ik alleen maar raden dat Triumph het kan begrijpen (of uitleggen). Triumph's marketingafdeling zou hun pasvorm van de comfortstoel op andere motoren kunnen verbreden als ze dit zouden begrijpen. Ze weten dit waarschijnlijk niet! Goed nadenken en ontdekken. Bedankt voor de verduidelijking. Proost!

#10 ·
Ik heb dit NU TWEE KEER gedaan op mijn Street Scrambler met een Corbin Gunfighter (voor de T120) en nu een bruin fabrieks zadel van de T120 Black. Geen aanpassingen aan de stoel nodig. Gewoon de achterste helft van het spatbord ongeveer 1/4 inch verlagen en dat is alles wat je hoeft te doen. Niets geks met de vergrendeling, behalve deze verplaatsen als je een Street Scrambler hebt zoals ik. Geen permanente aanpassingen aan de stoelen nodig. Ik heb rubberen ringen gebruikt.

#12 ·
Ik heb een t120 comfortzadel op mijn ST gemonteerd. Omdat ik een rek heb gemonteerd, moest ik de zadelpan een beetje aanpassen, wat niet al te moeilijk was. De zitting is zoveel beter dan standaard. Ik vond het stuur na de aanpassing een beetje laag, dus ik heb wat 1 inch risers toegevoegd die ik via een Facebook-pagina heb gekocht, en het is nu geweldig. Gooi er de Gazi-schokdempers in en het is erg mooi.

#15 ·
Nou, de stoel kwam vandaag en ik ontdekte dat ik 3 ringen aan elke kant van de achterspatbordbouten nodig had om hem zelfs maar een beetje te verlagen. Was zeker meer dan 0,250", waarschijnlijk dichter bij 0,500" om hem te laten vergrendelen. Een paar dingen die me opvallen: 1.) comfort aanzienlijk verbeterd. De extra vulling of gel of wat het ook is, is zeker voelbaar in vergelijking met de zeer harde standaardstoel. 2.) de toename in hoogte zorgt ervoor dat mijn benen iets minder krap aanvoelen. Niet veel, maar genoeg om het te merken. Een iets kleinere hoek voor de voeten om op te tillen om te schakelen, dat is fijn. 3.) voelt zeker alsof je meer bovenop de motor rijdt, zoals ik denk dat anderen al hebben gezegd. Dit zal waarschijnlijk vanzelfsprekend worden, maar het is behoorlijk merkbaar. 4.) zeker meer druk op de polsen door de meer voorwaartse leuning door de extra hoogte. Nog niet oncomfortabel, maar heb er maar twee ritten van 20 minuten mee gemaakt... de tijd zal het leren. Anders ben ik best tevreden met mijn aankoop van $160 (gebruikt). Ik hoopte echter dat de witte bies van draad was, zodat ik hem zwart kon verven, omdat ik de volledig zwarte uitstraling van de standaardstoel op het cranberryrood zeker mooi vond. Met een zwarte tank vind ik dat de witte bies het mooi opbreekt, maar op het rood ziet het er gewoon een beetje misplaatst uit.

#17 ·
Ik wist niet dat Triumph nu sleutelsloten gebruikt voor hun zadels. Mijn Ducati GT1000 heeft precies dezelfde vergrendeling als die van Triumph en het sleutelmechanisme heeft me vanaf dag één niets dan problemen bezorgd. De sleutelsloten zouden vastlopen, waardoor het bijna onmogelijk werd om de sleutel te draaien. Ik zou met een veerverwijderingstool (T-handvat met vishaak) onder de achterkant van de zitting moeten vissen om de kabelhendel te pakken om de vergrendeling te openen.

Ik heb alle soorten smeermiddelen geprobeerd. Ik heb de kabel zo afgesteld dat de pal net de pen vastgrijpt. Niets heeft betrouwbaar gewerkt.

/M

#18 ·
Hallo allemaal, ik voeg iets toe aan de ervaring en deel het. Ik heb de t100-zitting op mijn street twin gemonteerd. Ik gebruik de normale nylon ring van de kraan. Stapel ze 2 stuks onder de spatbordvergrendeling en 1 stuk dikte op de vergrendeling. daarna elegant vergrendelen en vergrendelen op het frame.

Attachments