Triumph Rat Motorcycle Forums banner

Speed Triple 1200 RS Problemen

1 reading
45K views 98 replies 40 participants last post by  3triples  
#1 ·
Hallo mensen

Ik ben nieuw met Triumph-motoren en op dit forum. Helaas begon mijn Triumph-ervaring niet zoals ik had gewild. Ik kocht de Speed Triple 1200 RS en voordat ik de eerste garantie van 1000 km bereikte (ik kom uit Zwitserland, we doen geen imperiaal) heb ik al twee kwaliteitsproblemen:

1. Zelfde probleem met de uitlaatklep zoals hier beschreven: 2022 Speed Triple 1200 - Exhaust valve cover gone missing | Triumph Rat Motorcycle Forums
Mijn monteur waarschuwde me hier al voor voordat ik de motor kocht, omdat deze al van zijn demomotor was gevallen. Blijkbaar heeft hij een complete uitlaat besteld omdat het afgebroken onderdeel erop was gelast. Blijkbaar zijn uitlaten momenteel niet leverbaar (wat een verrassing 😜).

2. Quickshifter: De quickshifter werkt niet altijd. Het lijkt erop dat zodra de motor warm wordt, de quickshifter zijn taak staakt en ik de koppeling moet gebruiken om van versnelling te veranderen. Helaas worden er geen foutmeldingen op de motor weergegeven. Het probleem is twee weken geleden gemeld aan Triumph, ze lijken nog geen antwoord te hebben.

Zijn er nog meer mensen met problemen zoals deze met hun nieuwe Speed Triple?

Met vriendelijke groeten,

Marc

#2 ·
(1) is irritant, maar stoort gelukkig niet het rijden en genieten van de motor. (2) lijkt erop dat de dealerservice dit zou moeten kunnen diagnosticeren als het consequent gebeurt nadat de motor is opgewarmd. Misschien een defecte druksensor / bedrading / connector. Ik kan me niet voorstellen dat de fout daarachter zit (in feite de ecu), als het tenminste af en toe werkt.

#5 ·
Mijn quickshifter werkte soepel totdat ik mijn dashboard loskoppelde bij het installeren van het flyscreen, en de computer in paniek raakte. Hij staat momenteel bij de dealer om opnieuw te worden ingesteld, dus misschien is het gewoon een softwareprobleem? Heeft uw dealer geprobeerd het installatieproces opnieuw uit te voeren om de quickshifter te kalibreren?

#6 ·
Mijn quickshifter werkte soepel totdat ik mijn dashboard loskoppelde bij het installeren van het flyscreen, en de computer in paniek raakte. Hij staat momenteel bij de dealer om opnieuw te worden ingesteld, dus misschien is het gewoon een softwareprobleem? Heeft uw dealer geprobeerd het installatieproces opnieuw uit te voeren om de quickshifter te kalibreren?
Ja, ik vroeg me dit ook af.
Ik herinner me dat mijn dealer vermeldde dat de monteur een paar kilometer met de motor moest rijden in een soort leermodus om de quickshifter te kalibreren.

Verzonden vanaf mijn SM-G988B met Tapatalk

#7 ·
Het is interessant om te horen dat het installeren van het vliegenscherm iets kan verstoren, want ik had het geïnstalleerd toen ik de motor kocht. De monteur heeft de quickshifter al opnieuw gekalibreerd, helaas heeft het het probleem niet opgelost. Ze hebben ook een software-update gedaan, ook zonder effect.

Toen ik gisteren reed, werkte de quickshifter in het begin weer de eerste 10 minuten of zo. Toen moest ik stoppen voor een rood licht en toen ik weg reed, werkte hij niet meer. Het lijkt erop dat de combinatie van de warme motorfiets (waarschijnlijk de olie omdat het koelwater al op temperatuur was) en stoppen met de motor draaiend het systeem verstoort.

Hoe dan ook, ik wacht nog steeds tot Triumph met een antwoord komt.

@Buster als de quickshifter werkt, is hij erg soepel en snel. Ik hoop dat Triumph dit oplost, want anders gebruik ik hem heel graag.

@BmoreSpeed wat bedoel je met de quickshifter die niet meer soepel is? Heb je dezelfde problemen als ik?

#8 ·
Het is interessant om te horen dat het installeren van het flyscreen iets kan verstoren, want ik had het geïnstalleerd toen ik de motor kocht. De monteur heeft de quickshifter al opnieuw gekalibreerd, helaas heeft het het probleem niet opgelost. Ze hebben ook een software-update gedaan, ook zonder effect.

Gisteren tijdens het rijden werkte de quickshifter in het begin weer voor de eerste 10 minuten of zo. Toen moest ik stoppen voor een rood stoplicht en toen ik wegreed, werkte hij niet meer. Het lijkt erop dat de combinatie van een warme motor (waarschijnlijk de olie omdat het koelwater al op temperatuur was) en stoppen met draaiende motor het systeem in de war lijkt te schoppen.

Hoe dan ook, ik wacht nog steeds tot Triumph met een antwoord komt.

@Buster als de quickshifter werkt, is hij erg soepel en snel. Ik hoop dat Triumph dit oplost, want anders gebruik ik hem heel graag.

@BmoreSpeed wat bedoel je met de quickshifter die niet meer soepel is? Heb je dezelfde problemen als ik?
Nee, de mijne werkt helemaal niet meer na het installeren van het flyscreen totdat de dealer opnieuw kan kalibreren.

#12 ·
Dus hier is een nieuw probleem dat ik tot nu toe nog niet gemeld heb zien worden: De motorfiets heeft er 2200 km op zitten. De eerste service is door de dealer gedaan. Tot nu toe waren er geen problemen, maar op zaterdag na een rit met een volle tank ben ik gestopt om te tanken. Volgetankt, betaald, toen terug naar de motorfiets, aangezet, TFT gaat aan, alles is in orde totdat ik de motor wil starten. STILTE. De motor startte niet. Hij was niet oververhit (3 streepjes van de hoge markering waren uit). Ik heb het verschillende keren geprobeerd, toen besloot ik de motor naar huis te duwen, ongeveer 2 km lopen. Ondertussen koelde de motor af en na ongeveer 15 minuten sloeg hij zonder problemen aan. Thuis aangekomen kon ik hetzelfde probleem herhalen. Motor met warme motor start niet. Ik ben erin geslaagd een video te maken, zowel bij het tankstation als thuis. De volgende dag start de koude motor zonder problemen.
Vandaag heb ik hem naar de dealer gebracht, maar het is slechts 12 graden Celsius buiten, dus ik neem aan dat de motor geen hitteprobleem heeft, omdat ik het probleem bij de dealer niet kon herhalen, maar hen de video's heb laten zien.
Nu zit ik thuis en kijk ik naar de live GPS-tracking hoe de dealer rondrijdt en probeert de fout te genereren... Omdat het te koud is buiten, kan ik me voorstellen dat de fout nu niet meer zal optreden en dat ik de motor terugkrijg zonder dat hij gerepareerd is...

#13 · (Edited)
Fiets met hete motor start niet. STILTE.
Het zijn twee heel verschillende dingen "niet starten" en "niet eens proberen de motor te laten draaien". Weet u zeker dat u niet geprobeerd hebt hem te starten met de standaard omlaag in de 1e versnelling of de koppeling te vergeten, zelfs in N, het overkomt ons allemaal... U zei dat u video hebt, dus ik neem aan dat dat niet het probleem was. Youtube?

#15 ·
Dit zal waarschijnlijk niet helpen, maar een mogelijkheid is een haarlijnscheur ergens in een elektrische verbinding. Het behoudt de continuïteit als het koud is, maar als het opwarmt, zet het net genoeg uit zodat de verbinding verloren gaat. Dat is mij vele jaren geleden overkomen met een zekering in mijn auto... de zekering zag er visueel prima uit, maar er zat een kleine scheur in die openging als hij heet werd.

#18 ·
Is het mogelijk dat je je fiets hebt laten staan in plaats van hem helemaal uit te zetten en dat de batterij leeg is? Zo deed de mijne het nadat ik, zo goed als ik me herinner, was vergeten het scherm een paar uur uit te zetten en de batterij bijna leeg was. Het is prima sinds ik hem 's nachts aan de druppellader heb gehangen.

#19 ·
Is het mogelijk dat je je motor hebt laten aanstaan in plaats van hem helemaal uit te zetten en dat de batterij leeg is? Zo deed de mijne het nadat ik, vrij zeker, was vergeten het scherm een paar uur uit te zetten en de batterij bijna leeg was. Het is prima geweest sinds ik hem een nacht aan de druppellader heb gehangen.
Nee, ik heb de motor niet laten aanstaan.
De motor is nu bij de dealer. Ze hebben een korte rit gemaakt en konden het probleem reproduceren. Nu hebben ze contact opgenomen met Triumph UK (of de importeur, dat weet ik niet) en ze zullen proberen uit te zoeken wat het probleem zou kunnen zijn.

#20 ·
Goed nieuws! De dealer kwam erachter dat er een probleem was met de koppeling sensor. Hij "zat niet op zijn plaats" volgens de dealer, dus ik neem aan dat door trillingen de sensor uitgelijnd is geraakt en het in feite afhankelijk was van geluk of hij wel of niet startte.... Als je de koppeling niet hoefde in te trappen om de motor te starten, zou dit probleem zich niet voordoen. Ze hebben ook een software-update uitgevoerd.

#21 ·
Ja, toen ze het probleem eenmaal hadden, was het waarschijnlijk heel eenvoudig voor hen om via de diagnose te zien dat de motorfiets de koppeling niet zag. Jammer dat de motorfiets geen mooie display heeft die nuttige berichten kan weergeven, zoals "standaard omlaag en in versnelling!" of "koppeling niet ingetrokken!" wanneer de startknop wordt ingedrukt ...

#24 ·
Nou, voeg mij toe aan de lijst van mensen die problemen hebben met de quickshifter.

De motor heeft 4.500 km geen problemen gehad.

De andere dag, 10 minuten na het begin van een rit, had ik meerdere keren opgeschakeld zonder problemen. Ik heb wat benzine getankt en ben toen begonnen met terugschakelen toen ik naar lichten reed. Ik vertrek en word geblokkeerd bij het opschakelen, de shifter zit vast totdat ik de koppeling gebruik - de quickshift module herkende geen druk op de sensor. De motor opnieuw gestart en hij schakelde misschien 50% van de tijd op en neer, maar schokkerig.

Ik ging de volgende dag weer rijden in de hoop dat hij gewoon een slechte dag had. Ik heb 10 minuten lang alleen maar opgeschakeld, helemaal geen problemen in alle versnellingen, mooi en soepel. Toen ik van de snelweg afkwam, besloot ik om terug te schakelen, van 5 naar 2. Het ging vlekkeloos. Ik wilde de afrit verlaten en werd geblokkeerd bij het opschakelen, dus ik koppelde naar de tweede versnelling en gaf wat gas en probeerde naar de derde versnelling te schakelen, wat na ongeveer 4 harde pogingen om de shifter te forceren niet lukte, uiteindelijk lukte het, probeerde het toen en deed een schokkerige schakeling.

Ik weet niet zeker of terugschakelen een probleem veroorzaakt met de shifter, waardoor deze dan niet meer bruikbaar is omhoog of omlaag. Hij is morgen in de werkplaats geboekt. Ik ben al gewaarschuwd dat het een paar maanden wachten wordt op de quickshifter als het de module is.

De versnellingsbak is mooi en soepel, alleen met de koppeling, ik heb de versnellingskeuze beweging geïnspecteerd en het is allemaal soepel en zonder problemen. Dus het is zeker de sensor.

#25 ·
Nou, voeg me toe aan de lijst van mensen die problemen hebben met de quickshifter.

De motor heeft 4.500 km geen problemen gehad.

De andere dag, 10 minuten na het begin van een rit, had ik meerdere opschakelingen gedaan zonder problemen. Ik heb wat benzine getankt en ben toen gaan terugschakelen toen ik naar lichten ging. Ik vertrek en word uitgesloten van de opschakelingen, de shifter zit vast totdat ik de koppeling gebruik - de quickshift module herkende geen druk op de sensor. Ik startte de motor opnieuw en hij schakelde misschien 50% van de tijd op en neer, maar schokkerig.

Ik ging de volgende dag weer rijden in de hoop dat hij gewoon een slechte dag had. Ik besteedde 10 minuten alleen maar met opschakelen, helemaal geen problemen in alle versnellingen, mooi en soepel. Toen ik van de snelweg afkwam, besloot ik om terug te schakelen, van 5 naar 2. Het ging vlekkeloos. Ik wilde de afrit verlaten en werd uitgesloten van opschakelen, dus ik schakelde met de koppeling naar de tweede versnelling, gaf toen wat gas en probeerde naar de derde versnelling te schakelen, wat niet lukte na ongeveer 4 harde pogingen om de shifter te forceren, het lukte uiteindelijk, probeerde het toen en deed een schokkerige schakeling.

Ik weet niet zeker of terugschakelen dan een probleem veroorzaakt met de shifter, waardoor deze onbruikbaar wordt, omhoog of omlaag. Hij is morgen in de garage geboekt... Ik ben al gewaarschuwd dat het een paar maanden wachten wordt op de quickshifter als het de module is.

De versnellingsbak is mooi en soepel, alleen met de koppeling, ik heb de versnellingskeuzebeweging geïnspecteerd en alles is soepel en zonder problemen. Dus het is zeker de sensor.
Dit werd de volgende dag door de dealer opgelost, ze zeiden dat mijn koppelingshendel niet in orde was, dus hebben ze hem afgesteld. Hij wiebelt nu niet meer en de bediening voelt geweldig aan. Quickshifter heeft 400 km zonder problemen gedaan.

De dealer vertelde Triumph Australia over het probleem en Triumph logde het op mijn motor en zei dat als het opnieuw gebeurt, ik de quickshifter gewoon onder garantie moet vervangen.

Ik ben erg blij met de klantenservice!!

#26 ·
Wat betreft q/s… Ik had hetzelfde probleem. Ik ontdekte uiteindelijk dat het in mijn geval het gevolg was van te veel speling in de ketting. Ik draaide de ketting binnen de specificaties aan en het was een tijdje goed. Dan, 2-300 mijl later, kreeg ik weer schakelproblemen. Ik ontdekte uiteindelijk dat dit het gevolg was van het feit dat de kettingafstelbouten niet voldoende waren aangedraaid. Ik kocht een veel betere momentsleutel, stelde de kettingspeling af met de MotionPro-tool, draaide de bouten correct aan en heb de afgelopen 5.000 mijl geen enkel probleem gehad (ik heb er al 7.100 op de mijne). Ik heb ook de stofhoes op de q/s teruggetrokken en deze gevuld met diëlektrisch vet om ervoor te zorgen dat er tijdens het wassen geen water kon binnendringen.

#88 ·
Considering the 1200 rs for my next bike, however I couldn’t find any long term reviews since it is so new still. Been reading this forum and it seems there are some issues though. Would you owners still recommend to buy it?
Ik zou erover nadenken, mijn tft-instrumentenpaneel is defect geraakt en vervangen, daarna na 9 maanden weer defect, zwart scherm met verticale lijnen, nu geen garantie meer, 2021-motorfiets gaat me kosten

#28 ·
Yep! Zeker weten. Een paar bugs en glitches van de eerste generatie - een beetje teleurstellend gezien de prijs - maar nog steeds een beauty om op te rijden. Het is niet "perfect", maar ik denk dat het echt karakter heeft.

Ik nader de 10.000 km en ben nog steeds dol op elke rit. En hoe harder ik ermee rijd, hoe meer ik hem pus, hoe meer ik ervan geniet. Nog steeds verbaasd over hoe licht het aanvoelt.

Doe het!

#30 ·
Hoi mensen

Ik ben nieuw bij Triumph-motoren en bij dit forum. Helaas begon mijn Triumph-ervaring niet zoals ik het graag had gewild. Ik kocht de Speed Triple 1200 RS en voordat ik de eerste garantie van 1000 km bereikte (ik kom uit Zwitserland, we doen niet aan imperiaal) heb ik al twee kwaliteitsproblemen:

1. Zelfde probleem met de uitlaatklep zoals hier beschreven: 2022 Speed Triple 1200 - Exhaust valve cover gone missing | Triumph Rat Motorcycle Forums
Mijn monteur waarschuwde me hier al voor voordat ik de motor kocht, omdat hij al van zijn demomotor was gevallen. Blijkbaar heeft hij een complete uitlaat besteld omdat het afgebroken onderdeel was vastgelast. Blijkbaar zijn uitlaten momenteel niet leverbaar (wat een verrassing 😜).

2. Quickshifter: De quickshifter werkt niet altijd. Het lijkt erop dat zodra de motor warm wordt, de quickshifter zijn taak staakt en ik de koppeling moet gebruiken om van versnelling te veranderen. Helaas worden er geen foutmeldingen op de motor weergegeven. Het probleem is twee weken geleden gemeld bij Triumph, ze lijken nog geen antwoord te hebben.

Zijn er nog andere mensen met problemen zoals deze met hun nieuwe Speed Triple?

Met vriendelijke groeten,

Marc
Ik kan zien dat dit probleem in augustus 2021 aan de orde is gesteld, dus ik vroeg me gewoon af of je het ooit hebt opgelost? Ik heb de schakelassistent ingeschakeld op mijn 1200RS nadat de eerste service was uitgevoerd. Ik kon niet geloven hoe briljant het was - kon niet stoppen met glimlachen tijdens die eerste rit met de assistent ingeschakeld. Toen, tijdens mijn tweede rit, begon het te doen wat je beschrijft - het werkte ongeveer 5 of 10 minuten en toen was het alsof de schakelassistent was uitgeschakeld. Elke keer dat ik stopte en de motor uitzette en daarna weer op weg ging, werkte hij 5 of 10 minuten en stopte dan helemaal met werken. Dit deed het tijdens twee opeenvolgende ritten. Dus ik stond op het punt om contact op te nemen met Triumph om ernaar te laten kijken, maar eerst dacht ik dat ik de schakelassistent zou uitschakelen en de optie 'Fabrieksinstellingen' in het instellingenmenu zou selecteren. Toen schakelde ik de schakelassistent in en nam de motor mee - en zie, probleem opgelost, de quickshifter werkt weer perfect. Heb er nu twee ritten mee gehad en meer op- en neerwisselingen gemaakt dan nodig was en het is onberispelijk geweest.

#35 ·
Nieuw probleem - heb mijn 1200RS nu 4 weken en ben net aan de 600 mijl service toe toen ik de versnellingsindicator en de quick shift functies verloor. Ik schakelde terug toen ik een rotonde opreed en de quickshifter werkte niet, dus moest ik terugvallen op de ouderwetse koppelingsmethode :). Terug de weg op gaf de motor een motormanagementwaarschuwing en een transmissiefout, maar de motor werkte prima. Moest de rit voortzetten met handmatig schakelen en geen versnellingsnummer op het scherm, wat het kiezen van neutraal interessanter maakte dan normaal. De motor ging niet in de noodloop voor zover ik kon zien - ik ben hem nog steeds aan het inrijden, dus hield de toeren sowieso onder de 6k. Vandaag naar de dealer geweest en tijdens het rijden kwam ook de TCS uitgeschakeld waarschuwing. Ze diagnosticeerden een defecte versnellingspositiesensor en zullen deze onder garantie vervangen. Onderdeel moet besteld worden, dus krijg de motor pas volgende week dinsdag terug, maar ik heb in de tussentijd een 1200RR leenmotor om mee te spelen. Ik hoop dat de sensor de problemen oplost, want ik genoot tot nu toe van de RS. Ik heb een aantal problemen met deze sensor gezien bij een aantal modellen, dus het lijkt erop dat dit onderdeel bijzonder gevoelig is voor storingen. Hoe dan ook, ik wilde het even melden voor het geval anderen soortgelijke problemen ervaren.

#36 ·
Misschien een tegenstelling tot alle problemen die hierboven en eerder zijn genoemd… De eerste 100 mijl op mijn nieuwe ros waren woelig, angstig en onaangenaam. Onder de 4500 tpm blijven was een echte uitdaging, alles voelde zo strak, onder druk en gecontroleerd aan, Eurgh! Zodra de kilometerteller klik over 100 mijl ging, voelde ik meteen dat de motor losser werd (letterlijk) en werden de dingen plotseling leuker en rumoeriger! Nu de eerste onderhoudsbeurt is voltooid, is ze veranderd in een vrij/soepel draaiend, overtoerentalig en knetterend BEEST! Ik had spijt van het inruilen van de STR3, maar nu snap ik het. Wat een geweldige machine.

#39 ·
Nauwelijks de kill switch aanraken en hij schakelt uit... en dan service vereist, dan verdwijnt het.

Quickshifter heeft ook problemen. Fabrieksinstellingen hersteld, dus we zullen na het werk zien of het geholpen heeft.

#43 ·
Oké, nu begin ik er een beetje genoeg van te krijgen. Vandaag de motorfiets weg moeten brengen omdat de sleutelloze tankdop niet dicht wilde. Blijkbaar heb ik het de hele tijd verkeerd gedaan door de tankdop te openen en te sluiten met het contact uit (waarom zou je het contact aan laten staan om te tanken met E10???) en terwijl ik bij de dealer was om het onder garantie te laten repareren, merkte ik dat de voorste knipperlichten vol water stonden... Alles geregeld en vervangen zonder een krimp te geven, maar nu is al het schakelmateriaal op het linker stuur vervangen vanwege waterindringing, knipperlichten vervangen vanwege waterindringing (ik gebruik trouwens geen hogedrukreiniger) en een slecht proces om simpelweg de tankdop te openen leidde tot een vervanging van het slot, allemaal in 2 maanden. Ze stelden voor dat ik de Triumph-garantieverlenging zou betalen en dat lijkt verstandig, maar Jezus huilde, dat zou ik niet hoeven te doen.

#44 ·
Ok, nu begin ik er een beetje genoeg van te krijgen. Vandaag de motorfiets moeten wegbrengen omdat de sleutelloze tankdop niet dicht wilde. Blijkbaar deed ik het de hele tijd verkeerd door de tankdop te openen en te sluiten met het contact uit (waarom zou je het contact aan laten staan om te tanken met E10???) en terwijl ik bij de dealer was om het onder garantie te laten repareren, merkte ik dat de voorste knipperlichten vol water zaten… Alles geregeld en vervangen zonder een krimp te geven, maar nu is al het schakelmateriaal op het linker stuur vervangen vanwege waterindringing, knipperlichten vervangen vanwege waterindringing (ik gebruik trouwens geen hogedrukreiniger) en een slecht proces om simpelweg de tankdop te openen leidde tot een vervanging van het slot, allemaal in 2 maanden. Ze stelden voor dat ik de Triumph verlengde garantie zou betalen en dat lijkt verstandig, maar Jezus huilde, dat zou ik niet hoeven te doen.
Ik open en sluit de tankdop nooit met het contact aan en heb geen problemen gehad. Het is echter best moeilijk om te sluiten - ik moet met veel kracht met de bal van mijn hand naar beneden duwen, maar hij vergrendelt altijd op zijn plaats.

Ik ben er nog niet mee in de regen geweest, maar je maakt me wel bezorgd. Is er iets anders aan het vervangende schakelmateriaal en de richtingaanwijzers waardoor het water nu buiten blijft?