Triumph Rat Motorcycle Forums banner
41 - 48 of 48 Posts
3 uitlaatkleppen zaten krap bij 3000 km, één met nul of zelfs negatieve speling. Toen bij 6000 km verving ik de TEC nokkenas en moest ik opnieuw 3 shims vervangen. Volgende controle bij 7000 km om te zien of er iets veranderd was na de nieuwe nokkenas, maar allemaal waren zoals ik ze had achtergelaten. Toen weer de laatste controle afgelopen winter bij 10000 km en alles goed, geen veranderingen.
Dus de eerste controle na de inloopperiode was noodzakelijk, zou ik zeggen, ofwel waren ze verkeerd vanaf de fabriek ofwel hadden ze zich gezet. Had een uitlaat verbrand als ik dat niet had gedaan. De laatste controle bij 10000 was alleen voor de gemoedsrust, maar ik zal ze waarschijnlijk elke tweede winter blijven controleren, niet dat ik denk dat het nodig is, aangezien alles nu is gesetteld, maar ik hou van knutselen!
Ik vroeg me ook af of mijn inlaatklepspeling vanaf de fabriek verkeerd was? Of was het gewoon ingelopen? Ik vermoed dat het de schuld van de fabriek is, want de eerste keer dat ik de balans van mijn gasklephuis controleerde, was deze ver afgeweken, en nieuw uit de fabriek. Het is nu zeven jaar geleden sinds ik de gasklephuizen voor het eerst opnieuw heb gebalanceerd en ze zijn nog steeds perfect en binnen de specificaties zonder verdere aanpassingen. Dat was zeker een fabrieks-FUBAR.

Het is niet zoals het DOHC-model, de enkele nokkenas is zo goed te doen, tenzij je niet zo technisch onderlegd bent, het gemakkelijke wat je kunt doen is de bougies eruit halen, TDC krijgen en je spelingen controleren, dan als je aanpassingen nodig hebt, breng het naar de dealer.
Het moeilijke deel is het verwijderen en terugplaatsen van het kleppendeksel. Het controleren van de spelingen en het vervangen van shims is daarna eenvoudig.

Ik vroeg me ook af of mijn inlaatklepspeling af fabriek verkeerd was afgesteld? Of was het gewoon ingelopen? Ik gok dat het de schuld van de fabriek is, want de eerste keer dat ik mijn gasklephuisbalans controleerde, was deze ver uit balans, en nieuw uit de fabriek. Het is nu zeven jaar geleden dat ik de gasklephuizen voor het eerst opnieuw heb gebalanceerd en ze zijn nog steeds perfect en binnen de specificaties zonder verdere aanpassingen nodig te hebben. Dat was zeker een fabrieks FUBAR.
Het zou interessant zijn om te weten of de fabriek daadwerkelijk elke motor meet en afstelt of dat ze hun toleranties zo goed vinden dat ze gewoon monteren met "standaard" dikte shims en steekproeven nemen om met tussenpozen te controleren. Ik denk niet dat ze de tijd zouden nemen om ze te controleren na de proefstart van de motor op de testbank, of dat ze ze ĂĽberhaupt testen voordat ze aan de motorfiets worden gemonteerd?
Als ik de auto-industrie goed ken, is mijn gok dat ze standaard shims gebruiken en steekproeven nemen. Alles wat tijd kost, is een groot waarschuwingssignaal voor fabrieken.

Ik wil hier alleen wat informatie aan dit topic toevoegen. Ik heb het geciteerde bedrag dat ik kreeg voor een klepcontrole/-afstelling tijdens mijn jaarlijkse onderhoud al gepost. Wat het zelf doen betreft, ga ervoor, het is veel goedkoper. Er was een tijd dat ik jong en blut was en veel tijd had, dat ik al mijn eigen werk deed. Motoren gereviseerd, koppeling vervangen, banden gemonteerd, enz. Maar nu heb ik meer geld en minder tijd, dus toen ik zag dat het handboek een afstelling van 14.000 mijl suggereerde, dacht ik: "Wat?". Ik vroeg de dealer die zei dat ja, dat WAS de aanbeveling voor mijn 2020 T120, maar dat Triumph dit zojuist heeft gewijzigd naar 20.000 mijl. Sterker nog, de dealer vertelde me dat hij het op zijn eigen motorfiets al meer dan 20.000 mijl niet had gedaan. Dus besloot ik de kleppen nog NIET te doen. Toen begon mijn motor plotseling een heel luid, slecht geluid te maken, als een 2-takt, of een rammelende verfblik. Ik bracht hem onmiddellijk naar de dealer omdat ik geen tijd had en twee weken weg zou zijn. Hij had 14.000 mijl en raad eens, de kleppen waren niet goed afgesteld. Dealer heeft ze afgesteld en nieuwe shims toegevoegd, en alles is nu geweldig. Ik vind het vreemd dat het precies bij 14.000 mijl gebeurde. Duidelijk toeval, maar je weet het wel... Wat ze rekenden voor de afstelling was trouwens eerder $750.
Hier is de offerte die ze me gaven voor mijn 20.000 mijl service, die veel meer omvat dan alleen de kleppen. $900 USD, wat waarschijnlijk $1200 CAD is. Job: 20.000 mijl service Triumph Bonneville T120 Black 2020 - SMTD40HL5LT972914 Controleer en stel de klepspelingen af, Nieuw luchtfilter, Nieuwe bougies, Nieuw brandstoffilter Olie verversen, oliefilter en ring vervangen. Ketting inspecteren en afstellen. Remmen en remvloeistofconsistentie controleren. Banden en bandenspanning controleren. Koelvloeistof controleren. Alle fittingen, pakkingen en koppelinstellingen controleren. Diagnostische controle, updates en reset uitvoeren met Triumph diagnosegereedschap. Resultaat: Aanbevolen reparaties: Job Subtotaal: $944,60
Ik wil hier alleen wat informatie aan dit topic toevoegen. Ik heb het geciteerde bedrag voor een volledige service inclusief een klepcontrole/-afstelling tijdens mijn jaarlijkse service al gepost. Wat het zelf doen betreft, ga ervoor, het is veel goedkoper. Er was een tijd dat ik jong en blut was en veel tijd had, dat ik al mijn eigen werk deed. Motoren gereviseerd, koppeling vervangen, banden gemonteerd, enz. Maar nu heb ik meer geld en minder tijd, dus toen ik zag dat het handboek een afstelling van 14.000 mijl suggereerde, dacht ik: "Wat?". Ik vroeg de dealer die zei dat ja, dat WAS de aanbeveling voor mijn 2020 T120, maar dat Triumph dit zojuist heeft gewijzigd naar 20.000 mijl. Sterker nog, de dealer vertelde me dat hij het op zijn eigen motorfiets al meer dan 20.000 mijl niet had gedaan. Dus besloot ik de kleppen nog NIET te doen. Toen begon mijn motor plotseling een heel luid, slecht geluid te maken, als een 2-takt, of een rammelende verfblik. Ik bracht hem onmiddellijk naar de dealer omdat ik geen tijd had en twee weken weg zou zijn. Hij had 14.000 mijl en raad eens, de kleppen waren niet goed afgesteld. Dealer heeft ze afgesteld en nieuwe shims toegevoegd, en alles is nu geweldig. Ik vind het vreemd dat het precies bij 14.000 mijl gebeurde. Duidelijk toeval, maar je weet het wel... Wat ze rekenden voor de afstelling was trouwens eerder $750 FYI.

3 uitlaten zaten strak bij 3000 km, één had nul of zelfs negatieve speling. Toen bij 6000 km verving ik de TEC nokkenas en moest ik weer 3 shims vervangen. Volgende controle bij 7000 km om te zien of er iets veranderd was na de nieuwe nokkenas, maar allemaal waren zoals ik ze had achtergelaten. Toen weer laatste controle afgelopen winter bij 10000 km en alles goed, geen veranderingen.
De eerste controle na de inloopperiode was noodzakelijk, zou ik zeggen, ofwel waren ze vanaf de fabriek verkeerd ofwel hadden ze zich gezet. Had een uitlaat verbrand als ik dat niet had gedaan. De laatste controle bij 10000 was alleen voor de gemoedsrust, maar ik zal ze waarschijnlijk elke winter blijven controleren, niet dat ik denk dat het nodig is, aangezien alles nu is ingesteld, maar ik hou ervan om te knutselen!
Bedankt voor deze belangrijke feedback. Ik zal de mijne controleren als/wanneer ik de tank eraf haal, denk ik. Of als er iets vreemd klinkt

41 - 48 of 48 Posts