Triumph Rat Motorcycle Forums banner

Prestaties verbeteren op de T120

6.4K views 40 replies 17 participants last post by  Dougl1000  
#1 ·
Ik heb onlangs een 2018 Triumph Bonneville t120 gekocht met 8 duizend mijl op de teller als mijn eerste motor, en sindsdien heb ik er iets meer dan 6 duizend mijl mee gereden.

Ik heb een cat delete gedaan en een DNK-tune gekregen, maar ik wil nog steeds meer prestaties en een hogere topsnelheid op de motor zonder mijn acceleratie op te offeren.

Ik weet dat de Bonneville's geen sportmotoren zijn, en ik ben dol op het uiterlijk van mijn t120, maar ik wilde weten welke prestatie-upgrades andere leden hebben gedaan en of er grote verbeteringen te behalen zijn met mijn motor.

#2 ·
De topsnelheid zou worden bepaald door de toerenbegrenzer en de overbrengingsverhouding, ervan uitgaande dat je de toerenbegrenzer in de 6e versnelling kunt bereiken. Je zou er een performance nokkenas in kunnen zetten, hoge compressiekoppen, de klepzittingen slijpen en vervangen door oversized kleppen, maar je wordt nog steeds beperkt door de gearing en toerenbegrenzer. Velen verlagen de gearing een beetje en genieten van de betere toepassing van vermogen op het achterwiel ten koste van een vleugje topsnelheid en mpg's.

Ik heb gehoord dat de T120 rond de 108 mph uitkomt, de Thruxton meer rond de 120. Misschien zou een Thruxton of Speed Twin beter bij je behoeften passen dan de T120.

#4 · (Edited)
De topsnelheid zou worden bepaald door de toerenbegrenzer en de overbrengingsverhouding, ervan uitgaande dat je de toerenbegrenzer in de 6e versnelling kunt bereiken. Je zou er een performance nokkenas in kunnen zetten, hoge compressiekoppen, de klepzittingen slijpen en vervangen door oversized kleppen, maar je wordt nog steeds beperkt door de gearing en toerenbegrenzer. Velen verlagen de gearing een beetje en genieten van de betere toepassing van vermogen op het achterwiel ten koste van een vleugje topsnelheid en mpg's.

Ik heb gehoord dat de T120 rond de 108 mph topsnelheid haalt, de Thruxton meer rond de 120. Misschien zou een Thruxton of Speed Twin beter bij je behoeften passen dan de T120.
Voor zover ik weet, wordt de topsnelheid geregeld door de ecu, niet door de toerenbegrenzer. Iemand heeft de wiskunde ooit gedaan en als de ecu de vonk niet zou afsnijden bij de begrensde topsnelheid, zou je over de 150 mph kunnen komen. Bewerken, nu denk ik dat het misschien dichter bij de 140 lag. Ik kan het me niet herinneren.

#3 ·
Mogelijk moet u de remmen upgraden, aangezien de standaard T120-uitrusting de limiet bereikt voor de prestaties van de motorfiets.

#5 ·
Het hangt er ook een beetje vanaf hoe 'prestaties' worden gedefinieerd. De motor met hoog koppel van de T120 is ontworpen om in elke versnelling als een trekpaard te trekken. Vermogens- en koppelkrommen zijn bijna vlak, dus hogere toerentallen leveren geen hogere prestaties op. Ik zie zelden de hoge kant van 4.000 tpm bij het schakelen, omdat ik weet dat hogere toerentallen me niets opleveren. Dit is een ontwerpkenmerk van deze motor en alleen deze motor, en het is een wonder. Door de versnellingen roeien op zoek naar vermogenspieken die er niet zijn, is zinloos. De motor heeft het simpelweg niet nodig. Leer te luisteren naar wat de motorfiets je vertelt.

#7 ·
Hangt ook een beetje af van hoe "prestaties" worden gedefinieerd. De motor met hoog koppel van de T120 is ontworpen om als een trekpaard in elke versnelling te trekken. Vermogens- en koppelcurves zijn bijna vlak, dus hogere toerentallen leveren geen hogere prestaties op. Ik zie zelden de hoge kant van 4.000 tpm bij het schakelen, omdat ik weet dat hogere toerentallen me niets opleveren. Dit is een ontwerpkenmerk van deze motor en alleen deze motor, en het is een wonder. Door de versnellingen roeien op zoek naar vermogenspieken die er niet zijn, is zinloos. De motor heeft het simpelweg niet nodig. Leer te luisteren naar wat de motorfiets je vertelt.
Nu, ik realiseer me dat mijn Scrambler 1200 niet identiek is, maar het maakt daar zeker een groot verschil. Als je naar de dyno-grafiek van de t120 kijkt, produceer je ongeveer 50 pk bij 4000 tpm en 70 pk bij 6000 tpm. Wat ik zou verwachten, en zeker een toename is. Je zou een zeer neerwaartse koppelcurve nodig hebben om een vlak vermogen over het toerental te krijgen.

#6 ·
Met een vlakke koppelkromme gaat het vermogen lineair omhoog. De toerenbegrenzer zal het vermogen van de standaardmotor niet beperken omdat het koppel afneemt. Ik denk dat 150 mph erg optimistisch is zonder volledige kuip. Je zou van alles aan de motor kunnen doen om meer vermogen te krijgen, inclusief een supercharger. Waarom zou je? Het is een Bonneville. Koop een andere motorfiets voor het grote vermogen. Zoals een Rocket of een M1000RR.

#12 ·
Kun je de rode lijn in de 6e versnelling bereiken? Ik heb een 42T achtertandwiel op mijn T120 gezet, wat resulteert in 60 mph bij 3000 tpm in de 6e versnelling, hij trekt door tot 6000 tpm of 120 mph. Het is een naked bike en niet leuk om een afstand van meer dan 70 mph te rijden zonder minstens een flyscreen om wat winddruk van je bovenlichaam te halen. Aan de andere kant is mijn BMW K1300GT erg comfortabel bij snelwegsnelheden, maar hij is volledig bekleed en heeft 160 pk. Plus, als je niet tussen de Rockies en de Mississippi woont. Het is moeilijk om een plek te vinden met een snelheidslimiet van meer dan 70. De T120 houdt van de binnenwegen en twee rijstroken. Als je de hoge prestaties nodig hebt, heb je een andere motorfiets nodig.

#13 ·
Ik heb onlangs een 2018 Triumph Bonneville t120 gekocht met 8 duizend mijl op de teller als mijn eerste motor, en sindsdien heb ik er iets meer dan 6 duizend mijl mee gereden.

Ik heb een katverwijdering gedaan en een DNK-tune gekregen, maar ik wil nog steeds meer prestaties en een hogere topsnelheid op de motor zonder mijn acceleratie op te offeren.

Ik weet dat de Bonneville's geen sportmotoren zijn, en ik ben dol op het uiterlijk van mijn t120, maar ik wilde weten welke prestatie-upgrades andere leden hebben gedaan en of er grote verbeteringen mogelijk zijn met mijn motor.
Misschien is een ander type motorfiets de beste optie.

#24 ·
Ok, ik begrijp het.....welke maat motor heeft de MT07......hij is een stuk lichter dan een T120.....dus het is erg oneerlijk voor de T120, vind je niet?
Ja, hij is een stuk lichter, maar de MT07 heeft ook maar 45 ft/lbs koppel, samen met een 700cc motor. Ik denk dat de T120 het zou moeten kunnen doen, vooral gezien het feit dat de mt07 ook een naked bike is.

#25 ·
Het beste wat deze motor standaard kan doen is 103 pk. Als je van het merk en de klassieke look houdt, wacht dan op de nieuwe Speed Twin 1200 RS. De T120 is de erfgenaam van de Bonneville-legende. Ik zag een recensie van de R1250R en aan het einde zei de man dat de enige concurrentie de T120 was.

#26 ·
Zou het verhogen van de luchtstroom via Air Box Delete en een paar baffle-loze pijpen een hogere topsnelheid opleveren?

#28 ·
Het klinkt alsof je de motorfiets hebt geoptimaliseerd voor ongeveer zoveel prestaties als je eruit kunt halen. Als je het geld uitgeeft om nog eens 4 pk te krijgen, zul je dat geld nooit meer terugzien, en alles in overweging genomen, zul je zelden merken dat je in de piek van het vermogen zit om daarvan te genieten. Houd er rekening mee dat de motorfiets beperkingen heeft met het frame, de schokdempers, de vorken etc. die in het spel komen. Als je wilt scheuren en probeert meer dan 100 pk te bereiken, denk ik dat de beste optie is om een motorfiets te kopen die daarvoor is gebouwd.

#29 ·
Ik denk dat we allemaal het Pirelli-motto vergeten: "power is nothing without control". De belangrijkste beperkingen van de T120-prestaties zitten niet in de motor, maar in de vering, remmen en structuur. Het is vrij eenvoudig om deze motor echt ver in snelheid of vermogen te brengen. Slechts een paar seconden nodig om de motorfiets in de 4e versnelling op meer dan 100 MPH te zetten, en dan heb je nog meer versnellingen en meer dan 2000 RPM over. Maar tenzij je op een zeer lange rechte weg rijdt op een weg met een zeer goede asfaltkwaliteit... dan zul je moeten remmen en leunen... en dan zul je gemakkelijk ontdekken dat je over de grenzen bent gegaan. Of liever gezegd, onder de limiet blijven van wat de motor zou kunnen doen. Als het niet genoeg aanvoelt, zou ik enorme veranderingen aanbrengen in de vering, de remmen en waarschijnlijk het stuur. Daarna zul je misschien nog steeds meer vermogen nodig hebben, of misschien ook niet.

#30 ·
Ik denk dat we allemaal dat Pirelli-motto vergeten: "power is nothing without control".

De belangrijkste beperkingen van de T120-prestaties zitten niet in de motor, maar in de vering, de remmen en de structuur.

Het is vrij eenvoudig om deze motor ver in snelheid of vermogen te brengen. Slechts een paar seconden nodig om de motorfiets in de 4e versnelling op meer dan 100 MPH te zetten, en dan nog meer versnellingen en meer dan 2000 RPM's over te hebben.

Maar tenzij je op een zeer lange rechte weg op een weg van zeer goede asfaltkwaliteit rijdt... dan zul je moeten remmen en leunen... en dan zul je gemakkelijk ontdekken dat je over de grenzen bent gegaan.

Als je het niet genoeg vindt, zou ik enorme veranderingen aanbrengen in de vering, de remmen en waarschijnlijk het stuur. Daarna zul je misschien nog steeds meer vermogen nodig hebben, of misschien ook niet.
Met andere woorden, koop de Speed Twin 1200 RS.

#32 ·
Over geld dat de wc doorspoelt gesproken, als je $3-$4K uitgeeft aan de T120 om de handling te 'verbeteren', kun je dat geld zeker vergeten. Niemand anders zal de waarde van die onderdelen herkennen, en de architectuur is helemaal verkeerd om de klassieker als een CBR1000RR te laten rijden. Neem de Bonneville T120 zoals hij is, een Gentlemen's ride met goede prestaties en een geweldige uitstraling. Je inruilwaarde kan zelfs lager zijn met alle aanpassingen aan de T120, de meeste mensen die een tweedehands motorfiets kopen, zoeken een vrijwel standaard motorfiets, de aanpassingen kunnen een te ruige rit opleveren voor de koper die op zoek is naar de moderne klassieker. De beste optie en algehele gelukzaligheid is om te gaan voor de Speed Twin 1200Rs... een motorfiets die meer is ontworpen voor wat je qua prestaties zoekt. Uiteindelijk ben je geen cent meer kwijt aan het uitvoeren van de zware aanpassingen waar je het over hebt.

#34 ·
Over geld dat de wc wordt doorgespoeld gesproken, als je $3-$4K uitgeeft aan de T120 om de handling te 'verbeteren', kun je dat geld zeker vaarwel zeggen. Niemand anders zal de waarde van die componenten herkennen, en de architectuur is helemaal verkeerd om de klassieker te laten rijden als een CBR1000RR. Neem de Bonneville T120 zoals hij is, een Gentlemen's ride met goede prestaties en een geweldige uitstraling. Je inruilwaarde kan zelfs lager zijn met alle aanpassingen aan de T120, de meeste mensen die een tweedehands motorfiets kopen, zoeken een motorfiets die vrijwel standaard is, de aanpassingen kunnen een te ruwe rit opleveren voor de koper die op zoek is naar de moderne klassieker. De beste optie en het algemene geluk is om te gaan voor de Speed Twin 1200Rs... een motorfiets die meer is ontworpen voor wat je qua prestaties zoekt. Uiteindelijk zul je geen cent meer uitgeven voor het uitvoeren van de zware aanpassingen waar je het over hebt.
Ik heb precies jouw suggesties overwogen voor mijn T120 uit 2017 in 2020 plus een nokkenas. Toen heb ik een R1250R getest die het allemaal in zich heeft en de grote stap gezet. Trouwens, de Brembo-kit voor de T120 geeft je nog steeds geen radiaal gemonteerde remklauwen.
Ik heb zelf geen T120, en zou ook niet meer prestaties willen dan ik al in mijn speedmaster heb.

Ik stel ook niet voor dat iemand die zich wil verbeteren, aanpassingen moet doen.

Maar ik ben dol op mijn motor. En als ik morgen het gevoel zou hebben dat sommige functies verbeterd moeten worden (wat ze ook mogen zijn), zou ik er mogelijk de voorkeur aan geven om hem aan te passen in plaats van hem te veranderen. Ik heb al meer dan dat geïnvesteerd in verbeteringen aan mijn motor, niet om hem sneller te maken, maar om er een comfortabele toerfiets van te maken.

Ik had ook de standaardoptie kunnen nemen om een Honda NT of een BMW RT te kopen, maar dat is niet de motor die ik wil. En ik heb er geen probleem mee dat er geen "waardevermeerdering bij verkoop" is... ik wil mijn motor niet verkopen en zal dat ook niet doen tot hij kapot gaat of ik niet meer kan rijden.

En ik ken een paar jongens die net zo van hun T100 of T120 houden. En ik zou niet willen horen "verander je motor" als ik om verbeteringen vraag.

In feite lijkt dit de positie van de OP te zijn. Hij heeft niet gevraagd of hij de motor moet houden of veranderen, maar wat hij kan doen, zonder "goedkoop te zijn" of "niet te veel te investeren in de waarde van de motor".

Als je alle feiten kent, kan iedereen de juiste beslissing nemen voor zijn eigen geluk. Of je de motor houdt zoals hij is, een nieuwe koopt of de T120 aanpast.

#35 ·
Maak je geen zorgen, we uiten hier gewoon onze gedachten en ervaringen over de post waarin wordt gevraagd naar het verhogen van de motorprestaties. Ik heb 49 motorfietsen gehad en heb op de moeilijke manier geleerd wat werkt om het gewenste resultaat te bereiken, en ik geef mijn mening. Probeer ooit een Harley te bezitten... je zult PRECIES weten wat ik bedoel :);):(:mad::confused::cool::p:oops:!

#36 · (Edited)
Maak je geen zorgen, we geven gewoon onze gedachten en ervaringen weer op de post die vraagt naar het verhogen van de motorprestaties. Ik heb 49 motorfietsen gehad en op de harde manier geleerd wat werkt om het gewenste resultaat te bereiken, dus ik geef mijn mening. Probeer op een dag een Harley te bezitten... je zult PRECIES weten wat ik bedoel :);):(:mad::confused::cool::p:oops:!
Nou, de post gaat niet over "het verhogen van de motorprestaties". @Dillonb vraagt naar "het verbeteren van de prestaties". Niet helemaal hetzelfde. :p

En in feite heb ik in het verleden een Sportster 1200 gehad. :)

En heb ook een hoop geld uitgegeven om hem te verbeteren. :LOL: Hoewel niet zoveel en met dezelfde overtuiging als in mijn Triumph, zeker. :sneaky:

Ik ken een hoop jongens die de motor in hun HD's hebben vervangen door een aantal van die alternatieve prestatie-eenheden van S&S. Ik ken zelfs een man die een Honda CB1100-motor in een Dyna plaatste :eek:.

En ik heb ook een goede vriend die een professionele monteur is en een paar jaar geleden betrokken was bij het voorbereiden van een HD voor een paar testsnelheidraces op de Bonneville-baan:
Image
Image

Het kostte uiteraard een krankzinnige hoeveelheid geld, en het is moeilijk om de oorsprong te herkennen, maar ik ben er zeker van dat die motor (die begon als een Harley) een BMR 1200R langzaam zou kunnen laten lijken. :LOL:

En ik durf te wedden dat er veel vergelijkbare gevallen zijn die begonnen met een Triumph Bonneville en eindigden met een motorfiets die klaar was voor circuitraces.

Natuurlijk is dat een extreem geval, en ongetwijfeld is het vanuit puur economisch oogpunt het meest efficiënt om de motorfiets te kiezen en in serie te houden.

Maar velen van ons hebben die winstgevendheid heel laag in onze prioriteiten als we het hebben over "mijn motor" :D:D en het antwoord op de vraag "wat is eenvoudiger, goedkoper en gemakkelijker om prestaties te krijgen" en "wat zou ik aan mijn motor kunnen doen" kan heel verschillende antwoorden hebben. 😋

#38 ·
Neem contact op met nevillelushracing.com en vraag hem wat er mogelijk is voor een 2018 T120.
Doug, je neemt dit veel te serieus :).

De OP is een 18-jarige met zijn eerste motor die tegen zijn vriend racet op een Yamaha MT-07 met 90 mph en een hogere topsnelheid wil.

Tegen de tijd dat hij contact opneemt met Neville Lush, is hij waarschijnlijk al overleden!

Met vriendelijke groeten,

John

#40 ·
Zoals op de technische school is gezegd voor de aerodynamische principes van de vlucht. Vraag - wat doet een vliegtuig vliegen? Antwoord - GELD doet een vliegtuig vliegen en de Harrier Jet bewijst het! Alles kan snel gemaakt worden, alleen hoeveel geld is het waard om een paar pk meer uit de motor te halen die is ontworpen voor een brede koppel- en vermogenscurve?

#41 ·
Zoals is gezegd op de technische school voor de aerodynamische principes van de vlucht. Vraag - wat laat een vliegtuig vliegen? Antwoord - GELD laat een vliegtuig vliegen en de Harrier Jet bewijst het! Alles kan snel gemaakt worden, alleen hoeveel geld is het waard om een paar pk meer uit de motor te halen die is ontworpen voor een brede koppel- en vermogenscurve?
Een paar pk's zijn het misschien niet waard, maar 10-20% toevoegen kan de moeite waard zijn. Voor $5.000 kun je een 130 rwhp Rocket III transformeren in een 200-260 rwhp Rocket III. Mensen doen het. Wat je met al dat vermogen gaat doen, is een andere vraag.