Triumph Rat Motorcycle Forums banner

Thunderbird 900 Mikuni RS36 Carburateurs

1.1K views 17 replies 4 participants last post by  xl600.mine  
#1 ·
Goedenmiddag, geachte Triumph-fans,

Ik ben nieuw op het forum, maar een Triumph-veteraan - Triumphs zitten in mijn bloed.

Ik heb geprobeerd om via het forum naar een vergelijkbaar onderwerp te zoeken, maar ik kwam er niet uit.

Een paar jaar geleden erfde ik de Triumph Thunderbird uit 2001 van mijn vader. Kortom, de motorfiets had een paar jaar met benzine in de carburateurs gestaan en uiteindelijk de naaldzitting op de standaard Keihin-carburateurs gecorrodeerd, waardoor de hele inhoud van de tank binnen een paar uur op de grond leegliep (als ik vergat de benzinekraan dicht te draaien - wat vaak gebeurt). Ik probeerde een revisieset om de naalden en pakkingen te vervangen, maar zonder succes, het lekte nog steeds.

Destijds probeerde ik een nieuwe set zittingen te bemachtigen en ontdekte dat ze niet te onderhouden waren, dus probeerde ik een set carburateurs te krijgen via de Triumph-dealer bij mij in de buurt, om erachter te komen dat ze niet meer werden geproduceerd.

Na wat zoeken vond ik een "bolt-on and ride" set nieuwe Mikuni RS36 flatslide carburateurs specifiek voor de Triumph 885 triples.
Image

Nou, dit loste mijn lekkageproblemen op, maar het lijkt erop dat ik de motorfiets niet goed aan de praat kan krijgen. Bij snelle gasstoten hoest en slaat de motor af. Hij draait mooi stationair, en bij een zeer langzame gasinvoer toert hij ook mooi op, maar bij de gasstoten bij bijvoorbeeld terugschakelen, slaat de motorfiets helemaal af.

Weet iemand of heeft iemand suggesties over wat dit kan veroorzaken?

Tot nu toe heb ik gecontroleerd en geverifieerd dat de carburateurs goed gesynchroniseerd zijn, ik heb de vlotterhoogte gecontroleerd, ik heb de compressie van de cilinder gecontroleerd, geverifieerd dat de acceleratiepomp werkt en onmiddellijk spuit bij het openen van het gas en geverifieerd dat de luchtschroef in de optimale afstelling staat.

Ik heb ook verschillende combinaties van stationair-, naald- en hoofdsproeierinstellingen geprobeerd, maar zonder succes.

Ik hoop dat iemand me kan helpen om mijn motorfiets weer aan de praat te krijgen met wat expertise en begeleiding.

Bedankt!

#2 ·
Welke luchtfilters gebruikt u? VacuĂĽmlekken? Zou de acceleratiepomp te veel brandstof kunnen spuiten bij het openen van het gaspedaal? Gewoon een schot in de roos.

Zoek in dit forum naar flatslide-carburateurs. U vindt mogelijk informatie die u kan helpen. Ik denk dat de Keihin FCR's een meer voorkomende swap zijn, maar er is mogelijk ook informatie over de Mikuni's.

#4 ·
Bedankt!

Wat voor soort luchtfilters gebruik je? Vacuumlekken? Wat is de staat van de carb-naar-motor rubbers? Zou de acceleratiepomp te veel brandstof kunnen spuiten bij het openen van het gaspedaal? Gewoon een schot in het duister.
Ik gebruik de standaard luchtfilterbox met een gloednieuw K&N luchtfilter, aangezien dat het enige filter was dat in de buurt verkrijgbaar was. De carb isolatoren zijn gloednieuw van Triumph en waren een 'toch maar meteen vervangen'-klus, dus ik kan me niet voorstellen dat er vacuumlekken zouden zijn. Het is mogelijk dat er te veel brandstof van de acceleratoren komt, maar ik heb gespeeld met het activeringspunt en het leek niet echt veel verschil te maken.

#3 ·
Ja, al deze CV-carburateurs zijn gevoelig voor de inlaatconfiguratie. Je hebt ofwel de standaard luchtfilterconfiguratie nodig, of die welke door Mikuni wordt aanbevolen als ze niet om de standaardconfiguratie vragen. Dat gebied buiten stationair toerental is het moeilijkst af te stellen, omdat de carburateur overgaat van het stationair circuit naar de CV-modus.

#8 ·
"bolt-on en rijden"
Praat met degene die die uitspraak heeft gedaan.

De Keihins komen vrij vaak voor. Je zou waarschijnlijk een gebruikte set met goede stoelen op eBay kunnen vinden... Zelfs als het niet precies hetzelfde is, zou je onderdelen van de jouwe kunnen verwisselen om ze te laten werken.

#9 ·
Praat met degene die die verklaring heeft afgelegd.

De Keihins zijn vrij gebruikelijk. Je zou waarschijnlijk een gebruikte set met goede stoelen op eBay kunnen vinden... Zelfs als het niet precies hetzelfde is, zou je onderdelen van de jouwe kunnen verwisselen om ze te laten werken.
Ik heb gesproken met de Mikuni-dealer van wie ik ze in Australië heb gekocht (ik ben in Canada), ze zijn behulpzaam geweest bij het vinden van de oplossing, maar minder behulpzaam bij het daadwerkelijk aan het werk krijgen ervan.
Dit is een saga van 3 jaar met een investering van $2000 tot nu toe, en het proberen om de Keihins op eBay te vinden is erg moeilijk geweest. Vooral omdat de naaldzittingen fysiek niet vervangbaar zijn.

Dus op dit punt ben ik geĂŻnvesteerd in het aan de praat krijgen van de Mikuni's.

#11 ·
Image

Image
Image

Zijn dit degenen die u zocht? Ik heb deze set die gebruikt lijkt te zijn maar onaangetast. Ik heb de vlotterkamers eruit gehaald en ze zijn schoon. De vacuĂĽm diafragma's zijn ook allemaal goed. Als u geĂŻnteresseerd bent, kunnen we misschien een deal sluiten?
Image

Image

Attachments

• Like
Reactions: xl600.mine
#12 ·
View attachment 866044
View attachment 866046 View attachment 866042

Zijn dit degenen die je zocht? Ik heb deze set die er gebruikt uitziet, maar onaangetast is. Ik heb de vlotterkamers eruit gehaald en ze zijn schoon. De vacuĂĽm diafragma's zijn ook allemaal goed. Als je geĂŻnteresseerd bent, kunnen we misschien een deal sluiten? View attachment 866043
View attachment 866045
View attachment 866042 View attachment 866042 View attachment 866043 View attachment 866044 View attachment 866045 View attachment 866046 View attachment 866047
Die zien er geweldig uit! Ik weet niet of ik wil investeren in een andere set carburateurs, gezien hoeveel de mikuni's van mijn bank hebben gehaald (maar ik leef misschien in een sunk cost fallacy op dit moment).

Maar ik denk dat we voor de juiste prijs mogelijk een deal kunnen sluiten.

Laat me weten wat je ervoor wilt hebben. Stuur me gerust een PM als het makkelijker is.

Veel dank!

#16 ·
Even een snelle update voor iedereen die mogelijk geĂŻnteresseerd is in het uitvoeren van de Mikuni RS36-conversie - Na een hoop vallen en opstaan, meer onderzoek en overleg met de meest onwaarschijnlijke bron van ChatGPT. De T-bird leeft weer!

Ik kon hem voor zijn eerste rit de straat op nemen in bijna 4 jaar. Wat een traktatie. De geluiden van de T-birds triple met megafoonpijpen zijn bedwelmend.

Wat de Mikuni's betreft, heb ik tot nu toe de optimale setup gevonden (zonder een goede langeafstandstest) om te zijn:

Pilot Jet Grootte[/TD>
[TD]#17.5[/TD>
Pilot Schroef[/TD>
[TD]3/4 slag vanaf licht aangedraaid[/TD>
Naald[/TD>
[TD]clip in de 4e sleuf van bovenaf[/TD>
Accelerator Nozzle[/TD>
[TD]#45[/TD>
Accelerator Nozzle Hevel[/TD>
[TD]Aangepast om onmiddellijk te spuiten en te eindigen bij 3/4 gas[/TD>
Main Jet[/TD>
[TD]#130[/TD>
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]

Op dit moment is mijn enige vraag de Main Jet, aangezien ik geen ruimte had voor WOT-testen. Ik hoop deze zomer een verzekering voor de motor te krijgen en later wat verder te testen en te rijden (vingers gekruist). Tot nu toe voelt de motor erg responsief aan. Ik zal deze tabel bijwerken als/wanneer er instellingen veranderen op basis van de langere ritten - mijn verwachting zou zijn dat alleen de main jet op dit punt kan veranderen.

Wat betreft wijzigingen aan de motor, heb ik een hoogwaardige dubbele gaskabel toegevoegd en de rechter schakelunit vervangen door een van een Street triple. Dit was geen plug-n-play, dus ik heb wat gesoldeerd om de connector van de T-bird te gebruiken. Het ziet er bijna OEM uit.

De motor is ook uitgerust met een set dunstall megafoon dempers en een standaard airbox met een K&N luchtfilter, aangezien het standaard schuimfilter begon te verkruimelen.

Image
Image

Image

#17 ·
Snelle update:

Eindelijk de kans gehad om de verzekering voor de motor te regelen en een paar keer te rijden om verschillende hoofdsproeiers uit te proberen, maar tussen vaderlijke plichten, slecht weer en andere verantwoordelijkheden ging het langzaam.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat ik eindelijk de ideale instellingen heb gevonden voor mijn huidige setup - K&N-stijl luchtfilter en originele luchtfilterkast met vrij doorstromende Dunstall-megafon-dempers - wat nu waarschijnlijk een vrij gangbare setup is voor veel van deze oudere motoren.

Hieronder een bijgewerkte tabel met de instellingen die ik heb gekozen.

Maat Pilot Jet#17.5
Pilot Screw5/8 slag vanaf licht aangedraaid
Naaldclip in de laagste sleuf (zorg ervoor dat je de nylon spacer niet verliest)
Accelerator Nozzle#45
Accelerator Nozzle LeverAangepast om onmiddellijk te spuiten en te eindigen bij 1/2 gas
Main Jet#110

Ik heb nog geen lange rit gemaakt om 100% de juiste setup te kunnen zeggen, maar ik ben tot nu toe erg tevreden met een paar goede ritten over de weg.

Als iemand nieuwsgierig is - om mijn carburateurinstellingen te verifiëren, heb ik een gammele opstelling van wat auto-uitlaatpijpen, een breedband O2-sensor en een siliconen koppeling die alles bij elkaar houdt. Ik heb het aan de linkerkant van de uitlaat gemonteerd, omdat slechts één cilinder erdoorheen vuurt, wat de datafout vermindert bij het maken van kleine aanpassingen. Ik kan deze instellingen dan toepassen op de andere twee carburateurs zodra ik tevreden ben met de resultaten.
Image

Ik heb geprobeerd de AFR tussen de 13,5 en 15 te houden bij bedrijfstemperatuur.
Image

Ik hoop dat dit nuttig is voor iedereen die van plan is een set van deze Mikuni's op hun triple te installeren, aangezien dit een erg duur leeravontuur voor me is geweest, omdat ik nogal wat sets Mikuni-sproeieronderdelen heb moeten kopen, om nog maar te zwijgen van de tijdrovende installatie en verwijdering van de carburateurs voor ELKE wijziging.

Zodra ik de kans krijg om deze definitieve instellingen verder te testen, zal ik terugkoppelen.

Proost!

#18 ·
Laatste update:

Ik had de gelegenheid om wat langere ritten te maken en heb eindelijk de afstelling voor het hogere toerental onder de knie gekregen. Hij loopt nog steeds een klein beetje te rijk, maar ik ben erg blij met hoe hij loopt en geef er de voorkeur aan om een beetje te rijk te zijn dan te arm.

Pilot Jet Maat#17.5
Pilot Schroef5/8 slag vanaf licht aangedraaid
Naaldclip in de onderste sleuf (zorg ervoor dat je de nylon spacer niet verliest)
Accelerator Nozzle#45
Accelerator Nozzle LeverAangepast om onmiddellijk te spuiten en te eindigen bij 1/2 gas
Main Jet#107.5 - zou ook met een #105 kunnen

Ik hoop dat deze informatie helpt voor iedereen die de Mikuni RS wil ombouwen naar hun t-bird.

Veel rijplezier allemaal!