Triumph Rat Motorcycle Forums banner

Mijn ervaring: T120 KKE / VMX Tubeless wielen

20K views 50 replies 24 participants last post by  canam  
#1 · (Edited)
Dit alles verwijst naar mijn 2019 T120 Diamond. Voor degenen die zich met zulke dingen bezighouden, weet u al dat er zeer beperkte opties zijn om de T120-wielen met tubes om te zetten in een tubeless optie. Outex, Alpina, Canyon motorcycles, Kineo, Woody's Wheel Works (?) en KKE Racing zijn de meest besproken opties voor spaakafdichting of volledige tubeless wielopties. Sommige van de meer wenselijke wielopties zijn nu niet beschikbaar of hebben ongelooflijk lange levertijden en zeer hoge kosten. En als het om dit soort dingen gaat, zijn er veel emoties en meningen. Waarop ik zeg: doe wat voor jou werkt. Ik persoonlijk houd van de gemoedsrust dat ik een goede kans heb op een reparatie langs de weg op het platteland, in vergelijking met de vooraf bepaalde problemen en hoofdpijn die gepaard zouden gaan met een lekke band en leeglopen langs de weg op het platteland. Ik weet dat er geen garanties zijn en dat ik die problemen en hoofdpijn met de tubeless wielen nog steeds kan tegenkomen, maar de kansen verschuiven aanzienlijk in mijn voordeel. Genoeg hierover.

Geweldige thread hier, discussie over opties hier:

Na het testen van de beschikbaarheid en prijzen van een paar hiervan, heb ik uiteindelijk de gok gewaagd op een set KKE Racing-wielen. Hun kruisspaakontwerp lijkt erg op de BMW-versie, die ik altijd mooi heb gevonden. Er is niet veel informatie beschikbaar over het KKE / VMX-product, voornamelijk een paar YouTube-video's van Africa Twin-sets. En schriftelijke informatie is ook beperkt, maar het algemene gevoel is dat het een wiel van goede kwaliteit was. Alle informatie over een T120-set en installatie ontbrak. Ik weet niet of iemand op dit forum deze heeft. Maar nu heb ik ze en hier zijn we.

Ik vond de mensen van KKE erg responsief en behulpzaam, met een lichte taalbarrière en een paar e-mails die op een paar punten onbeantwoord bleven. Ik kon een set bemachtigen via een pre-orderprogramma voor een geleverde prijs van $ 1439,00. Geen belasting, geen verzendkosten, geen extra invoerrechten. En hoewel dat geen onbelangrijk bedrag is, is het aanzienlijk minder dan de andere wielopties. Bestelling geplaatst op 7-11-22, wielset geleverd op 23-12-22, ruim voor de oorspronkelijke geschatte leverdatum, die 8-10 weken na bestelling was. Meldingen waren snel en er was FedEx-tracking over de hele weg.

Dit was de wielset die ik heb gekocht. Oorspronkelijk had ik gehoopt op de zilveren naven, maar de pre-orderprijzen en gratis verzending waren alleen voor de zwarte naafversie, dus daar ging ik voor. Eerlijk gezegd, het maakt niet uit. Eenmaal geĂŻnstalleerd zijn ze niet zo zichtbaar en de originele naven waren zwart, dus die look blijft behouden.

Ze vermelden het voorwiel als 18 x 2,5 versus de OEM op 18.x 2,75. Ze bevestigden dat het in orde is. (Net als Jonich trouwens). Met betrekking tot lagers, was de reactie van KKE Racing op mijn vraag over lagers en afdichtingen: "we gebruiken hoogwaardige lagers in NSK 6905, dezelfde maat als uw standaardonderdelen".

#2 ·
Dit was ook een goed moment om een nieuwe set banden te kopen. Na onderzoek naar beschikbare opties in de juiste maat, kwam ik uit op een set Metzeler Roadtec 01. De beschikbaarheid was erg goed, de prijs was acceptabel en mijn lokale winkel (niet Triumph) zijn fijne mensen om mee te werken. Ze hebben fantastisch werk geleverd met de montage en ze hebben de lucht perfect vastgehouden sinds ze de klus hebben geklaard.

Image

Image

Over het algemeen verliep de installatie perfect. Alles paste en was aangedraaid zoals het hoorde, zonder verrassingen. Sterker nog, de pasvorm van alles was uitzonderlijk. Bewerkt oppervlak was perfect, afstandhouders waren perfect op maat, remmen, remklauwen en tandwiel waren allemaal perfect uitgelijnd. De remmen waren zelfs prima met zowel de originele T120-voorschijven als de T100 zwevende schijven die ik uiteindelijk heb geĂŻnstalleerd. Je kunt de T100-schijven zien op alle voltooide foto's. Ik zal niet in detail treden over die beslissing of de reden daarvoor in deze thread, maar er is hier een geweldige en lange thread met alle info:

Ik heb ook nieuwe bouten gebruikt op de nieuwe voorschijven, dus ik heb een bijna complete voorraad voorwiel (zonder de pulser-schijf) die gemakkelijk kan worden gemonteerd indien nodig, en een achterwiel net zonder de remschijf. Beide zijn gemakkelijk te verwisselen als ze in gebruik moeten worden genomen. Ik kan je vertellen dat de complete KKE/Metzeler/T100 voorste montage in totaal 6 pond minder weegt dan het oem-wiel, de band en de schijven. Geen onbelangrijke hoeveelheid, waarvan ik denk dat de T100-schijven ongeveer vier van die verloren ponden uitmaken.

Voor gewichten heb ik het volgende gemeten:

KKE voorwiel alleen - 13,42#
KKE achterwiel alleen - 15,43#

Dit is zonder schijven, tandwiel, aandrijving, enz. Alleen de onbewerkte wielassemblages. Ik had geen manier om de OEM-wielen in dezelfde staat te wegen, maar ik kan je vertellen dat de KKE-wielen niet veel lichter aanvoelen dan standaard, ze zijn solide.

En er was voldoende ruimte voor en achter voor de Fobo-druksensoren. Ze passen en werken perfect.

Dit zijn de installatie-afbeeldingen die ik heb gekregen:
Image

Image

Een van de zorgen die ik had met deze wielset was of ze niet te modern zouden zijn voor een motorfiets van deze esthetiek. Een van de eerste dingen die me naar dit model trok, was het eenvoudige, 'klassieke' uiterlijk, niet allemaal groot en opgeblazen, en ik hield echt van het uiterlijk van de OEM chromen wielen. Schoon en in de zon, van de parelmoerlak tot de chromen covers, dit model sprankelt gewoon. Het is een prachtige machine. Dus wat zouden doffe zilveren kruisspaakwielen met die esthetiek doen? Het maakte niet uit, want ik was vastbesloten. En door de zwarte Fox reservoir achterschokdempers en de British Customs Predator Pro Shorty-dempers toe te voegen, betrad ik al niet-klassieke wateren, dus de wielen zouden gewoon dat pad volgen. Maar eenmaal gemonteerd van een afstand verder dan een intieme inspectie, en voor het ongetrainde oog, waren deze spaakwielen eigenlijk behoorlijk overtuigend en niet het equivalent van het toevoegen van dag-glo aero-onderdelen. Ik zou kunnen betogen dat ze een vintage houding veel beter behouden dan gegoten wielen. En hoewel ze niet glanzend chroom zijn, past de minder glanzende zilveren afwerking goed bij de andere aluminium sierlijsten. Ze zijn dus op geen enkele zinvolle manier misplaatst.

Hier is de huidige voltooide look:
Image

Image

Als ik iets ben vergeten, zal ik het zeker aan deze thread toevoegen. Als iemand vragen heeft, zal ik ze graag zo goed mogelijk beantwoorden. En als iemand anders deze gebruikt, zou ik ze graag willen zien en je verhaal willen horen. We kunnen wat van het mysterie afhalen en het de volgende persoon gemakkelijker maken om een weloverwogen beslissing te nemen.

Terwijl ik dit schrijf, is het letterlijk -3* F buiten mijn deur, met windkoude van bijna -35* F, dus er zal ongeveer 8 weken geen wegtesten zijn. Maar zodra ik er wat tijd aan kan besteden, kom ik terug om die info aan de algehele ervaring toe te voegen.

#7 ·
Geweldige samenvatting(en)! En je fiets ziet er fantastisch uit!! Happy Trails... kan niet wachten op de lente. (y)

• Like
Reactions: nnervous
#13 ·
Ik denk erover om mijn standaard 2018 T120-wielen te vervangen door deze, omdat ze de meest redelijke prijs lijken te hebben. Zijn ze aanzienlijk lichter dan de standaard wielen?
Ik weet niet of het significant is.

In mijn geval heb ik ook nieuwe T100-voorschijven gebruikt, die lichter zijn dan de OEM T120-schijven. Ik kan je vertellen dat de complete KKE/Metzeler/T100-voorwielconstructie in totaal 6 pond minder woog dan het oem-wiel, de band en de schijven. Geen onbelangrijke hoeveelheid, waarvan ik denk dat de T100-schijven ongeveer vier van die verloren ponden uitmaken.

Voor alleen KKE-wielgewichten heb ik het volgende gemeten. Dit is zonder schijven, tandwiel, aandrijving, enz. Alleen de onbewerkte wielconstructies.

KKE Voorwiel alleen - 13,42#
KKE Achterwiel alleen - 15,43#

Omdat ik de OEM-banden nooit van de originele wielen heb gehad, kon ik de OEM-wielen niet in dezelfde staat wegen, maar ik kan je vertellen dat de KKE-wielen niet veel lichter aanvoelen dan de standaardwielen, ze zijn solide.

#16 ·
Dit zijn de wielen waarmee de T120 van Triumph zou MOETEN komen.

De originele stalen wielen waren echt waardeloos... de lichtmetalen wielen iets beter, maar nog steeds een mislukking.

Welke prijsaanpassing Triumph ook zou moeten doorvoeren om deze wielstijl op de T120 als oem te gebruiken, is gerechtvaardigd... het zou niet veel moeten zijn bij de productie.

Geweldig verslag....echt mooie motor:cool:

#17 ·
Voor de OP of iedereen die de KKE-wielen gebruikt, heb je geprobeerd een 110 band te monteren? Ik weet dat het KKE voorwiel 0,25 inch dunner is dan de standaard. Ik heb KKE ook gemaild over het gebruik van een bredere 110 band en hun antwoord was niet-bindend, gebaseerd op hoe ik hun gebruik van het Engels interpreteerde. Ik ben dus op zoek naar huidige klanten voor begeleiding om te zien of een 110 band werkt met de KKE voorkant.

#22 ·
Voor de OP of iemand anders die de KKE-wielen gebruikt, heb je geprobeerd een 110 band te monteren? Ik weet dat het KKE voorwiel 0,25 inch dunner is dan de standaard. Ik heb KKE ook gemaild over het gebruik van een bredere 110 band en hun antwoord was niet-bindend op basis van hoe ik hun gebruik van het Engels interpreteerde. Dus ik ben op zoek naar huidige klanten voor begeleiding om te zien of een 110 band werkt met de KKE voorkant.
Ik vraag me hetzelfde af - ik heb vandaag een set van deze velgen ontvangen; de motorfiets heeft pas 900 mijl gereden, dus nog geen nieuw rubber erop, maar ik wil de volgende keer Michelin Anakee Adventure banden.

Ik heb dit gevonden, dus misschien is het mogelijk?

#29 ·
Ik schop dit oude draadje om te zien hoe deze zich hebben gehouden en of er problemen zijn geweest.
Ik kan melden dat ze in de tijd dat ik ze heb gehad, gedateerd door deze thread, voor mij foutloos zijn geweest. Ik heb geen problemen met pasvorm, afwerking, functie, luchtretentie is extreem goed, hetzelfde of beter dan de vorige tubes. Er is niets negatiefs wat ik kan zeggen met mijn ervaring tot nu toe.

#26 ·
Een probleem is dat deze momenteel niet op voorraad zijn. Ik heb ze een paar dagen geleden gemaild en gevraagd naar de beschikbaarheid en ze zeiden dat de naven backorder waren. Ze zeiden ook dat als ik ze nu zou kopen, ze in 1-2 maanden zouden worden gebouwd en verzonden. Ik ben erg huiverig om $1500 uit te geven en te hopen dat ze worden gebouwd/verzonden.
Ik heb contact opgenomen met Woody's Wheels en ze kunnen mijn oude wielen uitbouwen met nieuwe velgen/spaken en ze afdichten om ze tubeless te laten draaien voor ongeveer dezelfde prijs als de KKE-wielen. Ik denk dat dat de route is die ik zal volgen als ik besluit tubeless te gaan.

#27 ·
Een probleem is dat deze momenteel niet op voorraad zijn. Ik heb ze een paar dagen geleden gemaild en gevraagd naar de beschikbaarheid en ze zeiden dat de naven backorder waren. Ze zeiden ook dat als ik ze nu zou kopen, ze over 1-2 maanden zouden worden gebouwd en verzonden. Ik ben erg huiverig om $1500 uit te geven en te hopen dat ze worden gebouwd/verzonden.
Ik heb contact opgenomen met Woody's Wheels en ze kunnen mijn oude wielen bouwen met nieuwe velgen/spaken en ze afdichten om tubeless te rijden voor ongeveer dezelfde prijs als de KKE-wielen. Ik denk dat dat de route is die ik zal volgen als ik besluit om tubeless te gaan.
Ik heb dit met Woody's Wheels besproken. Voor zover ik me herinner, zeiden ze dat de KKE-wielen werden gemaakt door een dochteronderneming van een moederbedrijf waarvan een andere dochteronderneming tubeless wielen maakt voor BMW (hoewel ik dat niet onafhankelijk heb kunnen verifiëren); als dat waar is, dan waarschijnlijk niet helemaal dezelfde kwaliteit als de BMW-wielen, maar in ieder geval een goede afkomst. Ze suggereerden ook dat de originele T100-wielen waarschijnlijk zwaarder maar ook sterker zouden zijn dan de KKE-wielen. Ik besloot om mijn bestaande T100-wielen door Woody's te laten afdichten met de Outex-kit, maar kreeg geen nieuwe velgen of spaken (ze pasten de spaken aan om ervoor te zorgen dat de wielen recht waren). Dit leek een goedkopere manier om over te stappen op tubeless wielen en als ik om de een of andere reden in de toekomst problemen heb, zal ik de KKE-wielen overwegen of Woody's echte tubeless wielen voor me laten bouwen. Na een roadtrip van 2 weken en 3.000 mijl en een flink aantal ritten hier in de bergen van Colorado, doen de met Outex afgedichte wielen het geweldig zonder luchtverlies.

#28 ·
Een probleem is dat deze momenteel niet op voorraad zijn. Ik heb ze een paar dagen geleden gemaild en gevraagd naar de beschikbaarheid en ze zeiden dat de naven backorder waren. Ze zeiden ook dat als ik ze nu zou kopen, ze in 1-2 maanden zouden worden gebouwd en verzonden. Ik ben erg huiverig om $1500 uit te geven en te hopen dat ze worden gebouwd/verzonden.
Ik heb Woody's Wheels gecontacteerd en ze kunnen mijn oude wielen bouwen met nieuwe velgen/spaken en ze afdichten om tubeless te rijden voor ongeveer dezelfde prijs als de KKE-wielen. Ik denk dat dat de route is die ik zal volgen als ik besluit tubeless te gaan.
Goed inzicht. Bedankt. Ik heb ze op eBay beschikbaar gezien, dus ik weet niet zeker wat dat betekent. Zijn ze op voorraad of duurt het maanden voordat ze via eBay worden gekocht?

Ik heb dit besproken met Woody's Wheels. Ik herinner me dat ze zeiden dat de KKE-wielen werden gemaakt door een dochteronderneming van een moederbedrijf waarvan een andere dochteronderneming tubeless wielen maakt voor BMW (hoewel ik dat niet onafhankelijk heb kunnen verifiëren); als dat waar is, dan waarschijnlijk niet helemaal dezelfde kwaliteit als de BMW-wielen, maar in ieder geval een goede pedigree. Ze suggereerden ook dat de originele T100-wielen waarschijnlijk zwaarder maar ook sterker zouden zijn dan de KKE-wielen. Ik besloot om mijn bestaande T100-wielen door Woody's te laten verzegelen met de Outex-kit, maar kreeg geen nieuwe velgen of spaken (ze pasten de spaken aan om ervoor te zorgen dat de wielen recht waren). Dit leek een goedkopere manier om over te stappen op tubeless wielen en als ik om de een of andere reden problemen heb in de toekomst, zal ik de KKE-wielen overwegen of Woody's echte tubeless wielen voor me laten bouwen. Na een roadtrip van 2 weken en 3.000 mijl en een flink aantal ritten hier in de bergen van Colorado, doen de Outex-verzegelde wielen het geweldig zonder luchtverlies.
Goed om te horen dat je blij bent. Ik moet ze bellen en kijken wat de tubeless opties inhouden. Is het alleen outtex of bieden ze andere opties aan?

Het is geen groot probleem, maar reizen met een pomp en een plugkit is veel gemakkelijker en neemt minder ruimte in beslag dan reservebanden, lepels, talk, smeermiddel en een pomp. In de stad is het een telefoontje naar mijn vrouw om de trekhaakdrager in de truck te gooien en me op te halen in plaats van hem gewoon aan de kant van de weg te pluggen.

Wat was de doorlooptijd van Woody's? Vreemd om de velgen naar hen te moeten verzenden, aangezien ze niet lokaal zijn.

#30 ·
Goed inzicht. Bedankt. Ik heb ze op eBay gezien, dus ik weet niet zeker wat dat betekent. Zijn ze op voorraad of duurt het maanden voordat ze via eBay zijn gekocht?
Ik denk dat het vaak een kwestie is van timing rond wat er op hen af kan komen. En de T100/T120 is waarschijnlijk geen enorme verkoper voor hen, om eerlijk te zijn. Toen ik in eerste instantie aan het winkelen was, wilde ik een naaf in een bepaalde kleur, en dat zou een vrij lange levertijd hebben gehad, maar ik verwachtte dat op basis van wat ik had gelezen en onze vroege discussies. Ze hadden echter al een andere kleur naafset in transit en boden me een eerlijke korting aan om de overstap te maken, wat ik deed en dat versnelde de zaken aanzienlijk, eigenlijk in verrassende mate. Ik denk niet dat er magie via eBay is die ze niet rechtstreeks aan u zouden communiceren. Je krijgt ofwel wat er beschikbaar is, of je wacht op wat er niet is. En ik had de BMW-connectie ook al eerder gehoord. Ik denk dat er een verschil kan zijn in de spaakmeter, maar als je naar het velgontwerp kijkt, kun je zeker zien waar dat mogelijk zou kunnen zijn.

Het AI-antwoord op een snelle Google-zoekopdracht over het onderwerp laat dit zien:

BMW is de fabrikant van hun eigen tubeless spaakwielen. Alpina maakt ook tubeless spaakwielen voor BMW-motorfietsen.

Uitleg:

BMW
BMW bouwt hun tubeless spaakwielen met behulp van een CNC-machine. Ze hebben een kruisspaakpatroon met de tepel bij de naaf.

Alpina
Alpina heeft een lange geschiedenis in het maken van spaken en nippels voor motorfietsen en fietsen. Ze maken tubeless spaakwielen voor BMW-motorfietsen, waaronder de BMW R Nine T Racer en BMW F900 XR.

Spaakwielen zijn gemaakt van dunne metalen draden die de buitenste velg verbinden met de centrale naaf. Ze zijn duurzamer dan gegoten wielen, die uit één stuk bestaan.

#31 ·
@nnervous Heb je problemen gehad met piepende remmen met de KKE-velgen? Ik heb een T120 uit 2018 die geen rubberen dempers had, en de originele remschijven piepten. Ik heb de originele remschijven vervangen door T100-remschijven, wat de boel stillegde.
KKE merkt op dat hun velgen de originele dempers niet accepteren, wat me deed afvragen hoe ze omgaan met mogelijk gepiep.

#34 ·
@nnervous,
Deze velgen worden geadverteerd als "Triumph Bonneville T120/T100 2021-2024",
was dat het geval toen u ze kocht? Uw motorfiets lijkt uit 2019 te komen.
Ik ben geĂŻnteresseerd in deze en ik bezit een T120 uit 2016. Zouden er problemen zijn met de montage?
Ik kan daar niets over zeggen, want ik weet het gewoon niet. Dat is iets wat ik rechtstreeks met hen zou bespreken voor opheldering. Dat gezegd hebbende, ik herinner me een paar andere berichten die hetzelfde in twijfel trokken en ik weet niet of ze ooit zijn opgelost. Toen ik mijn set eind 2022 bestelde, werden ze specifiek voor mijn generatie/modeljaren vermeld en ik denk niet dat ze de nieuwste generatieversie al aanboden. Misschien bieden ze nu ook een bijgewerkte versie aan, of misschien zijn ze allemaal hetzelfde. Ik ben niet zeker van de uitwisselbaarheid. Ik ben benieuwd wat u te weten komt.

#37 ·
Update na twee jaar:
Omdat deze nog steeds interesse wekken en er veel geweldige vervolginfo is toegevoegd, dacht ik dat ik dit er nu gewoon aan zou toevoegen, nadat ik ze de afgelopen paar jaar heb gehad en gebruikt. Kortom, ze zijn zo goed als ik van elk wiel zou verwachten. Ik kan in dit stadium niets negatiefs melden. Ze hebben heel goed gewerkt, kunnen geen problemen veroorzaken, zien er net zo goed uit als toen ze erop gingen en hun luchtretentie is ongelooflijk geweest. Ik weet niet of dat gewoon een product was van een zeer goede installatie, compatibiliteit met de Metzlers of wat dan ook, maar de motorfiets stond de hele winter stil, wat hier in het noordoosten een lange, koude winter was, van november tot mei, en toen ik de bandenspanning controleerde voor de eerste rit, zaten ze allebei binnen een pond van waar ze links en rechts zaten in het 32/36 psi-bereik dat ik gebruik. Ik was verrast. Ik heb andere tubeless banden gehad die dat om de paar weken of maandelijks zouden verliezen. Ik ben nog steeds volledig tevreden met deze beslissing.

#38 ·
Twee jaar update:
Omdat deze nog steeds interesse wekken en er veel geweldige vervolginfo is toegevoegd, dacht ik dat ik dit er nu gewoon aan zou toevoegen, nadat ik ze de afgelopen paar jaar heb gehad en gebruikt. Kortom, ze zijn zo goed geweest als ik van een wiel zou verwachten. Ik kan in dit stadium niets negatiefs melden. Ze hebben heel goed gewerkt, kunnen geen problemen veroorzaken, zien er net zo goed uit als toen ze erop gingen en hun luchtretentie is ongelooflijk geweest. Ik weet niet of dat gewoon een product was van een zeer goede installatie, compatibiliteit met de Metzlers of wat dan ook, maar de motorfiets stond de hele winter stil, wat hier in het noordoosten een lange, koude winter was, van november tot mei, en toen ik de bandenspanning controleerde voor de eerste rit, zaten ze beide binnen een pond van waar ze links en rechts in het 32/36 psi-bereik zaten dat ik gebruik. Ik was verrast. Ik heb andere tubeless gehad die dat om de paar weken of maandelijks zouden verliezen. Ik ben nog steeds volledig tevreden met deze beslissing.
Bedankt voor de update. Het is goed om te weten dat ze het goed volhouden. Ik heb een paar maanden geleden een set in het zwart gekocht. Tot nu toe ben ik er erg blij mee. Het was eigenlijk een beetje gedoe om ze te krijgen, onderdelen tekorten, handelsoorlogen, enz. maar ze kwamen sneller aan dan ik had verwacht. Ze houden de lucht goed vast en mijn T120 lijkt ze leuk te vinden.

#41 ·
Hoi, kunt u de volledige installatie-instructies hier in de bijlage verstrekken?
Ik zal moeten kijken of ik ze kan vinden. De foto's die ik eerder in de thread heb geplaatst, tonen weliswaar een deel van de montage van onderdelen en merken op dat één afdichting onjuist was bij de levering. Verder is het allemaal vrij eenvoudig. Ik ben geen expert, heb geen band met het bedrijf en heb het met beperkte tot matige mechanische vaardigheden vrij gemakkelijk uitgevogeld.