Triumph Rat Motorcycle Forums banner

Helpdesk - Wassell Vape MK2 Elektronische ontsteking met magneto vervanging

1.3K views 12 replies 5 participants last post by  Superflash  
#1 · (Edited)
Hallo, ik open dit draadje om in contact te komen met leden die met succes een Wassell Vape ontstekingssysteem op hun motor hebben geïnstalleerd met de mag-vervanging.

Ik ga de mijne installeren op een pre-unit uit 1952.

Als het niet teveel moeite is, zou u dan foto's of details kunnen delen van hoe u het vaste aandrijftandwiel op de nieuwe magneet hebt geïnstalleerd?

Tips om de installatie soepel te laten verlopen?

Dank u!

#4 ·
Dat lijkt op de mijne.

Ik heb de behuizing op zijn plaats bevestigd met een pakking en de moeren op de drie tapeinden.

Toen denk ik dat ik de Wassell-instructies heb gevolgd.

Niet moeilijker dan het plaatsen en afstellen van een magneet, behalve dat je markeringen en een aanwijzer moet maken en een stroboscoop moet gebruiken.

#5 ·
Oké, ik krijg een pakking. Ik moet een van de drie moeren vervangen, omdat er een ontbrak.

Er werd me verteld dat ik de automatische vervroegingseenheid moet vervangen door een vast tandwiel. Daar ben ik het meest benieuwd naar en ik wil er zeker van zijn dat het correct gebeurt.

Was het positioneren van de Wassell-eenheid in de behuizing ingewikkeld om de juiste vonk op het juiste moment te produceren?

#6 ·
Ik ga hier uit het hoofd, dus ik raad aan om de instructies te lezen.

In tegenstelling tot de magneto draait u het rondsel volledig vast aan het taps toelopende uiteinde van de as zodra de behuizing op de behuizing is gemonteerd, voordat u naar de timing kijkt.

Ruwe timing gebeurt door de triggerrotor te draaien naar de aanbevolen markering op de stator en vervolgens de rotor vast te draaien op het uiteinde van de as. Dat is met de schroeven die de stator in het midden van de gebogen sleuven vasthouden.

Op mijn motorfiets waren de rotor/stator markeringen moeilijk rechtstreeks te zien. Toen ik het met een stroboscoop controleerde, was de timing mijlenver weg. Moest de rotor daadwerkelijk op zijn conus herpositioneren en het opnieuw proberen.

#7 ·
Gaand uit mijn geheugen hier, dus ik adviseer de instructies te lezen.

In tegenstelling tot de magneto, draai je de pinion volledig vast aan het taps toelopende uiteinde van de as zodra de behuizing op de behuizing is gemonteerd, voordat je naar de timing kijkt.

Ruwe en snelle timing wordt gedaan door de triggerrotor te draaien naar de aanbevolen markering op de stator, en vervolgens de rotor vast te draaien op het uiteinde van de as. Dat is met de schroeven die de stator in het midden van de gebogen sleuven vasthouden.

Op mijn motorfiets waren de rotor/stator markeringen moeilijk rechtstreeks te zien. Toen ik het met een stroboscoop controleerde, was de timing mijlenver weg. Moest de rotor daadwerkelijk op zijn conus herpositioneren en het opnieuw proberen.
Bedankt. Ik ben een beetje nerveus over die opstelling om de juiste timing te krijgen, aangezien dat de nachtmerrie was die ik had met de Thorspark. Dit lijkt echter een iets meer bijgewerkte EI-opstelling.

#9 ·
Ik weet niet of ik zou zeggen dat de Wassell-kit veel is bijgewerkt. Hij gedraagt zich als een analoge Boyer.

Ik vind hem echter robuust en betrouwbaar.

Ik zou het niet zien zitten om de originele magneetlager en automatische vervroeging op een EI te gebruiken. Ik zie ze als slecht ontworpen.
Zeker.

Omdat ik geen vonk meer kreeg naar de bougies met de standaard magneet en de Thorspark EI, heb ik ervoor gekozen om de magneet te vervangen, waarvoor ook een massief aandrijftandwiel nodig is in plaats van het standaard automatische vervroegingstandwiel. Ik vervang ook de standaard Lucas regelaar/gelijkrichter.

#11 ·
Ik gebruik een Trispark-opstelling in de Superflash. Hetzelfde als hierboven afgebeeld. Het enige wat ik hoefde te doen was een massief ali-aandrijftandwiel te monteren om de ATD te vervangen. Zoek dan uit wat het was BTDC voordat je de sensorplaat monteerde. Ik vind de Trispark fijn omdat hij een klein rood lampje heeft dat aangeeft dat je goed zit. Heb een Wassel-unit op de Bonnie, en die heeft ook geen slag gemist. Net een andere Wassel gekocht om in de Thunderbolt te plaatsen.