Triumph Rat Motorcycle Forums banner

Koppelingloos opschakelen - Wie doet het en is het goed of slecht?

17K views 61 replies 18 participants last post by  Tricolour  
#1 · (Edited)
Ik weet dat dit een enigszins controversieel onderwerp gaat worden. Ik ben geïnteresseerd in het uitproberen van deze techniek met mijn R, maar zie verschillende meningen over de vraag of het goed of slecht is voor je transmissie. Een paar video's hieronder leggen uit hoe een motorfietsversnellingsbak werkt bij koppelloos schakelen. Omdat motorfietsversnellingsbakken sequentieel zijn, lijkt het mij dat het direct gas terugnemen bij het opschakelen en een hoger toerental voldoende spanning op de tandwielhond en de sleuf zou loslaten om de motorfiets naadloos naar de volgende versnelling te laten gaan. Meningen graag.

Ik zie ook opmerkingen waar de randen van de tandwielhonden na verloop van tijd beginnen te slijten en af te ronden door deze techniek te gebruiken, wat in de toekomst tot problemen met het schakelen leidt.

#2 ·
Ik weet dat dit een enigszins controversieel onderwerp gaat worden. Ik ben geïnteresseerd in het uitproberen van deze techniek met mijn R, maar zie verschillende meningen over de vraag of het goed of slecht is voor je transmissie.
Ik zou zeggen dat het afhangt van de versnellingen die je schakelt. Lagere versnellingen leveren veel meer koppel en schakelen zonder de koppeling kan behoorlijk schokkerig worden. Ik ben er zeker van dat dat waarschijnlijk niet geweldig is voor de versnellingen. Hogere versnellingen schakelen heel soepel. Zorg ervoor dat je de shifter voorbelast, en laat dan gewoon snel het gas los/aan. Het gaat zo soepel en snel in de versnelling, dat je je zult afvragen waarom mensen zich druk maken om snelle shifters.

#3 ·
Ik zou zeggen dat het afhangt van de versnellingen die je schakelt. Lagere versnellingen leveren veel meer koppel en schakelen zonder de koppeling kan behoorlijk schokkerig worden. Ik ben er zeker van dat dat waarschijnlijk niet geweldig is voor de versnellingen. Hogere versnellingen schakelen heel soepel. Zorg ervoor dat je de shifter voorbelast, en dan gewoon snel het gas loslaat/op het gas gaat. Het gaat zo soepel en snel in de versnelling, dat je je zult afvragen waarom mensen zich druk maken om quick shifters.
Eens, zeker niet voor 1-2 of 2-3 schakelingen. Ik heb gemerkt dat veel quick shifters geen snel schakelen vanuit de 1e versnelling toestaan. Wat is het verschil tussen hoe een quick shifter elektronisch schakelt door de ontsteking of het gas te onderbreken en een koppelingloze opschakeling in hogere versnellingen met een korte uit/aan van het gas?

#6 ·
Ik zou zeggen dat het ervan afhangt hoe je het doet. Het zou moeilijk zijn tussen 1-2-3, maar het zou met oefening kunnen. Ze hebben gelijk over de honden. Zou er zelfs een af kunnen scheren.

Zoals bij de meeste voertuigen kan koppelingloos schakelen betrouwbaar worden gedaan als je elke keer op dezelfde manier schakelt. Ik doe het niet graag met honden omdat ik niet denk dat het daarvoor gebouwd is - het synchroniseert niet, maar grijpt met brute kracht in totdat de honden erin vallen, dus elke gas die aan de motor wordt gegeven, maakt dit proces veel gewelddadiger. Normaal gesproken zorgt de olie voor deze actie, zoals een vloeistofkoppeling. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je de vorken en de schakelstang hard aan het werk zet.

Ik zie het niet als slecht als het een paar keer voorzichtig wordt gedaan, maar ik zie geen regenbogen en kabouters in de toekomst van degenen die dit de hele dag doen... En hard rijden.

De dingen waar je aan denkt als je je carter demonteert...

Verzonden vanaf mijn SM-G920W8 met Tapatalk

#9 ·
Vrijwel elke volledig gesynchroniseerde handgeschakelde versnellingsbak kan zonder te koppelen worden geschakeld, maar het is vrij zinloos. Het gaat in tegen de bedoeling van de ontwerper en getuigt van luiheid, misbruik en onwetendheid.

Als er geen koppeling nodig was, was deze waarschijnlijk zonder ontworpen.

Alleen omdat het een slipper clutch is met een ultralichte trek en een smalle aangrijpingsband, wil nog niet zeggen dat hij niet nodig is.

Gebruik de verdomde koppeling en wees trots op je vermogen om hem te beheersen.

#11 ·
Vrijwel elke volledig gesynchroniseerde handgeschakelde versnellingsbak kan zonder te koppelen worden geschakeld, maar het is vrij zinloos. Het gaat in tegen de bedoeling van de ontwerper en getuigt van luiheid, misbruik en onwetendheid.

Als er geen koppeling nodig was, zou deze waarschijnlijk zonder zijn ontworpen.

Alleen omdat het een slipper clutch is met een ultralichte trek en een smalle aangrijpingsband, wil nog niet zeggen dat deze niet nodig is.

Gebruik de verdomde koppeling en wees trots op je vermogen om hem te beheersen.
Mijn vraag had niets te maken met lui zijn. Het laatste wat ik wil doen is de apparatuur misbruiken. Ik gebruik altijd de koppeling. Meer nieuwsgierig dan wat anders. Ik weet dat Triumph op een gegeven moment een quickshifter voor de Thruxton 1200s zou uitbrengen, maar ik denk niet dat deze al is uitgebracht. Ik denk dat een quickshifter in wezen hetzelfde principe is, maar in plaats van snel aan/uit met het gaspedaal te gaan, houd je het gaspedaal vol gas en schakel je gewoon omhoog door de hogere versnellingen, terwijl de quickshifter de ontsteking/het gaspedaal een fractie van een seconde tussen de schakelingen onderbreekt. Het lijkt me op basis van wat ik heb gelezen en gezien dat de koppelingloze opschakeltechniek kan worden gebruikt, maar na verloop van tijd extra stress en slijtage op de tandwielen en sleuven zal veroorzaken, wat het voor mij niet waard is voor eenvoudig weggebruik.

#10 · (Edited)
Als je de video's bekijkt, is de "schok" die je voelt bij een gekoppelde schakeling het koppel dat wordt vrijgegeven en opnieuw wordt toegepast via de gehele aandrijflijn. Bij een koppelloze schakeling wordt deze hele schok geabsorbeerd door de veel kleinere versnellingsbak, wat soepeler aanvoelt voor de rijder. Het is duidelijk dat dit na verloop van tijd zal leiden tot falen in de versnellingsbak of schakelvorken!

#13 ·
Als je de verstrekte video's bekijkt, is de "schok" die je voelt bij een geschakelde versnelling het koppel dat wordt vrijgegeven en opnieuw wordt toegepast via de gehele aandrijflijn. Bij een schakeling zonder koppeling wordt deze hele schok geabsorbeerd door de veel kleinere versnellingsbak, wat voor de rijder soepeler aanvoelt. Het is duidelijk dat dit na verloop van tijd zal leiden tot een defect in de versnellingsbak of de schakelvorken!
Onzin. Als een motorfiets schokt, is de koppeling ingeschakeld. Als het koppel tussen de kant van de motor van de koppeling en die van het achterwiel verschilt, zal de motorfiets plotseling van snelheid veranderen, wat een schok veroorzaakt.
Dit idee dat de versnellingsbak deze energie opneemt en op de een of andere manier op magische wijze afvoert, zodat de rijder het niet kan voelen tijdens een schakeling zonder koppeling, is belachelijk. Hij mag dan een topmonteur zijn, maar zijn begrip van de natuurkunde moet nog worden bijgeschaafd.
Als je geen schok voelt, komt dat omdat het koppel aan beide kanten dicht bij elkaar ligt en kleine verschillen worden geabsorbeerd door de cush drive. De man die de video maakte, haalde van alles door elkaar. Hij begint, vermoedelijk over schakelen zonder koppeling, en dwaalt dan onmiddellijk af naar het babbelen over blippen voordat er wordt teruggeschakeld om de toeren aan te passen VOORDAT je de KOPPELING inschakelt. Heeft absoluut niets te maken met schakelen zonder koppeling.

#14 ·
Een van de Cali superbike instructeurs vertelde me dat hij al sinds de vroege jaren 80 zonder koppeling schakelt en nog nooit een probleem heeft gehad. Ik heb het nog nooit nodig gevonden om de versnellingspook voor te belasten op een goed functionerende transmissie.

Koppelingloos schakelen wordt nu een functie op sommige sportmotoren. De S1000RR die ik reed kon zonder koppeling op- of terugschakelen. En bij het terugschakelen zou hij het gas voor je opvoeren, zodat je toerental overeenkwam.

#23 ·
Ik merk dat degenen die TEGEN koppelloos opschakelen argumenteren, vaak degenen zijn die de mechaniek van een versnellingsbak niet begrijpen. Ironisch genoeg zijn dit dezelfde mensen die geen mechanische feeling hebben en vaak kortere levensduur hebben voor koppelingen en versnellingsbakken. Er is niets dat ook maar enigszins schadelijk is aan koppelloos opschakelen met een dogbox, ervan uitgaande dat de techniek goed is, wat in totaal 2 minuten duurt om te beschrijven en te leren.

#26 ·
Ik merk dat degenen die TEGEN koppelloos opschakelen pleiten, meestal degenen zijn die de mechanica van een versnellingsbak niet begrijpen. Ironisch genoeg zijn dit dezelfde mensen die geen mechanische sympathie hebben en de neiging hebben om kortere koppelingen en versnellingsbakken te hebben. Er is niets dat ook maar enigszins schadelijk is aan koppelloos opschakelen met een dogbox, ervan uitgaande dat de techniek goed is, wat in totaal 2 minuten duurt om te beschrijven en te leren.
Je hebt een goed punt. De keerzijde van dit alles is dat als je een dogbox als een oma schakelt (of een synchromesh), het meer schade zal aanrichten dan koppelloos schakelen. Hier is een artikel dat dit ondersteunt: http://www.superstreetonline.com/how-to/transmission-drivetrain/impp-1109-synchromesh-vs-dog-box/Zoals je zei, ervan uitgaande dat de techniek goed is - en dat is de sleutel tot deze thread. Verzonden vanaf mijn SM-G920W8 met Tapatalk

#32 ·
Automatische sequentiële versnellingsbak-autoshifters zoals die van BMW regelen zowel de gashendel als de timing van de motor, zodat je op en neer kunt schakelen terwijl de motorfiets het werk voor je doet... het is niet omdat ze gewoon goed gebouwd zijn, dus geen koppeling nodig hebben.

Een slecht afgestelde quickshifter leidt tot dezelfde overmatige slijtage en het risico op schade als schakelen zonder koppeling, let op - risico op schade.
Motorfietsversnellingsbakken gaan potentieel honderden of duizenden kilometers mee... de meeste eigenaren houden hun motorfietsen niet lang genoeg om de schade te zien die wordt veroorzaakt door slijtage van de honden door slecht getimed schakelen... als je wilt dat je transmissie lang meegaat - gebruik dan de koppeling of koop een quickshifter...

Quickshifters zijn beter dan het sluiten van de gashendel vanwege de vertraging tussen gesloten gashendel en het effect ervan op de verbranding. Zelfs als er een volledige afdichting zou zijn vanaf het moment dat de gashendel de stopper raakte, zou je nog steeds lucht in de airbox hebben die de cilinders voedt... een quickshifter onderbreekt de vonk en stopt de verbranding snel en effectief, waardoor het koppel dat door de transmissie stroomt, wordt verminderd, lang genoeg om een ​​schone schakeling mogelijk te maken tijdens het accelereren. Het uitvoeren van deze actie zonder dergelijke hulpmiddelen kan leiden tot onmiddellijke schade, maar zal zeker leiden tot extra slijtage, misschien niet voor jou, maar zeker voor een toekomstige eigenaar. Waarschijnlijk de moeite waard om maar £200 uit te geven aan een quickshifter....

Het is jouw motor... jouw geld... jouw keuze, maar dit zijn de gevaren.

Verzonden vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

#34 ·
Ik begrijp je, maar ik neem geen risico met elektronisch schakelen, bedankt - ik controleer dit liever.

Als er iets misgaat met je elektronische quick shift (niet dat elektronica fout kan gaan), zou dat een groot probleem zijn, zowel op de weg als op het circuit........zoals het voor mij was op een BMW 1000RR. TG voor de uitloop.

#41 ·
Ik doe het regelmatig op mijn Bonneville T100.

Het is vooral fijn als je met z'n tweeën rijdt, omdat het zo soepel gaat dat we geen helm "bonk" hebben. Indien correct gedaan, voelt de duopassagier de versnelling nooit.

Ik heb 25.000 mijl op de motorfiets, allemaal origineel, nog nooit een koppeling of versnellingsbakreparatie gehad.

#42 ·
Je zou het op je eerste shift kunnen missen en dat is meteen een nieuwe versnellingsbak... je vraagt je eerlijk af hoe lang je geluk duurt, het kan 1000 mijl zijn, het kan 100000 mijl zijn, het is geen exacte wetenschap omdat je iets doet dat overbodig is voor de ontwerp specificatie.
Ik zou echt een quickshifter aanraden... als het misgaat, trek je gewoon de koppeling. De s1000rr is anders omdat het een BMW is, dus het zou slechte elektronica moeten hebben en het systeem is veel complexer... waarom het risico lopen om je versnellingsbak kapot te maken? Of... het achterwiel blokkeren bij 70 mph?

#43 ·
Je zou het bij je eerste shift kunnen missen en dat is meteen een nieuwe versnellingsbak... je vraagt je eerlijk af hoe lang je geluk duurt, het kan 1000 mijl zijn, het kan 100000 mijl zijn, het is geen exacte wetenschap omdat je iets doet dat overbodig is voor de ontwerpspecificatie. Ik zou eerlijk gezegd een quickshifter aanbevelen... als het misgaat, trek dan gewoon de koppeling. De S1000RR is anders omdat het een BMW is, dus het zou slechte elektronica moeten hebben en het systeem is veel complexer... waarom het risico lopen om je versnellingsbak te slopen? Of... het achterwiel blokkeren bij 70 mph? Sent from my SM-G930F using Tapatalk
BMW is niet de enige met koppelingloos schakelen. De Kaw ZX-10RR heeft deze functie ook. Ik probeer nog steeds uit te vinden hoe je een shift mist als je eenmaal voorbij de 2e versnelling bent.

#46 ·
Maar....

Zo doen de RSV4, TUONO, R1200RT, R1 etc etc etc.... en dan Ducati, Triumph, BMW en MV Augusta om er maar een paar te noemen, leveren ze ook als accessoires en niet een van hen suggereert om een paar bob te besparen en gewoon door de box te slaan?

Kawasaki vermeldt het als een belangrijk kenmerk op de ZX-10RR en promoot het als schakelen zonder koppeling omhoog en omlaag. Geen kleine lettertjes over rustig aan doen.

#47 ·
Je beseft dat het een naadloze versnellingsbak zou kunnen zijn? Het zou ook kunnen komen doordat de ECU hetzelfde werkt als een quickshifter of dat ze een VVT-systeem gebruiken of een ander aantal manieren om de ontsteking/verbranding te onderbreken om koppelingloos schakelen mogelijk te maken, omdat het er specifiek voor ontworpen is... de speed triple niet.

Vriend, het is jouw motor en jouw keuze, maar als je zo'n krachtig en gevaarlijk stuk gereedschap buiten zijn ontwerp gebruikt, gaat het fout, het is slechts een kwestie van tijd, hopelijk eindigt het alleen in een reparatierekening voor iemand, niet een geblokkeerd wiel, een gebroken ketting of een volledig verlies van controle voor jou of de arme ziel die jouw motor koopt.

#48 ·
Je beseft dat het een naadloze versnellingsbak zou kunnen zijn? Het zou ook kunnen zijn omdat de ECU hetzelfde werkt als een quickshifter of ze gebruiken een VVT-systeem of een ander aantal manieren om de ontsteking/verbranding te onderbreken om koppelingloos schakelen mogelijk te maken, omdat het er specifiek voor is ontworpen... de speed triple niet.

Pal, het is jouw motor en jouw keuze, maar als je zo'n krachtig en gevaarlijk stuk gereedschap buiten zijn ontwerp gebruikt, gaat het fout, het is slechts een kwestie van tijd, hopelijk eindigt het alleen in een reparatierekening voor iemand, niet een geblokkeerd wiel, een gebroken ketting of een volledig verlies van controle voor jou of de arme ziel die je motor koopt.

En toch doen mensen dit al jaren zonder doemdenken.

Ik weet niet of de RR-transmissie anders is dan de ZX-10R, die geen quickshifter heeft. Wat BMW betreft, is ons verteld dat de koppeling niet nodig is op de California Superbike School.

#60 ·
De manier waarop je het doet, de manier waarop ik het begon te doen, was - ik werd gewoon een beetje lui met de koppelingshendel in de hogere versnellingen en toen merkte ik af en toe dat ik de koppeling niet meer dan 1/2" introk en alles was prima. Met de Missus achterop was het zo soepel en geen helmgebonk meer bij elke versnellingswissel. Dus toen heb ik het gewoon geperfectioneerd. Het vereist concentratie en ik gebruik het niet vaak - maar om de rit voor de passagier soepeler te maken, is het geweldig. Gebruik het of niet - het kan me niet schelen, maar het is gewoon weer een hulpmiddel in je gereedschapskist als je het leert, net als het kunnen opendraaien van het gas bij het remmen. Het is een fijnere vaardigheid en kan op een dag van pas komen, maar je hebt het absoluut niet nodig om normaal te rijden.