Downloadbare pdf-gids voor het controleren en afstellen van de klepspeling van de Sprint
De originele berichten in deze thread hebben wat waarde verloren door het gebrek aan afbeeldingen. Links naar afbeeldingen zijn verwijderd toen deze site werd geüpgraded, waardoor er alleen lege ruimtes overbleven tussen de beschrijvende tekst. Om dit probleem te verhelpen, heb ik de originele inhoud, inclusief foto's, in het bijgevoegde pdf-bestand geplaatst. Dit heeft als extra voordeel dat het gemakkelijker kan worden gedownload, afgedrukt of bekeken op een computer of telefoon dan de originele post.
Bijlagen
1050 Klepspeling afstellen – Deel 1 – Voorbereiding tot Deel 5 Opmerkingen
1050 Klepspeling afstellen – Deel 1
Voor iedereen die overweegt deze klus te doen, hier de details van het werk dat ik onlangs heb gedaan om de klepspeling te controleren en af te stellen op mijn 2006 Sprint ST 1050 (22.000+ mijl). Ik heb deze thread en foto's geplaatst om anderen te helpen vertrouwd te raken met het proces – het is niet bedoeld als vervanging voor een onderhoudshandleiding.
Deze write-up begint met de kuip, tank en airbox al verwijderd om toegang te krijgen tot het cilinderkopgebied. Als je een write-up nodig hebt voor dat deel van de klus, dan raad ik je aan niet verder te gaan (klik hier in plaats daarvan).
Methodeverklaring
Voordat met het werk werd begonnen, was een algemene schoonmaak vereist om ervoor te zorgen dat er geen vuil in de blootgestelde motoronderdelen kwam. Sommige componenten werden verwijderd om de nokkenasklep te kunnen verwijderen. Bougies werden verwijderd om compressieweerstand te elimineren. De inspectieplaat werd verwijderd van de rechter carterdeksel om de motor te kunnen draaien met behulp van de krukas-eindbout. Na het verwijderen van de nokkenasklep werd de klepspeling gecontroleerd.
Sommige aanpassingen waren nodig, dus de nokkenassen moesten worden verwijderd. Dat vereiste het verwijderen van de nokkenasketting-spanner. Na het verwijderen van de nokkenas werden de klepstoters (volgers) en shims verwijderd. Bestaande shims werden gemeten en die informatie werd gebruikt om de juiste diktes van de vervangende shims te bepalen die nodig waren om de klepspeling terug te brengen naar een gewenste waarde.
Juiste dikte shims werden over de klepkop geplaatst en de klepstoters werden opnieuw in de cilinderkop geplaatst. De nokken werden opnieuw geplaatst, de nokkenasketting werd teruggeplaatst en de klepspeling werd opnieuw gecontroleerd. Na bevestiging dat de nieuwe spelingen binnen het bereik lagen, werden de resterende onderdelen weer in elkaar gezet.
Benodigde gereedschappen
Naast de reguliere selectie van doppen en sleutels, waren de volgende vereist:
Vervangende onderdelen
Nokkenasgebied geopend, klaar voor klepcontrole - let op ronde bougietorenafdichtingen die op hun plaats blijven
De originele berichten in deze thread hebben wat waarde verloren door het gebrek aan afbeeldingen. Links naar afbeeldingen zijn verwijderd toen deze site werd geüpgraded, waardoor er alleen lege ruimtes overbleven tussen de beschrijvende tekst. Om dit probleem te verhelpen, heb ik de originele inhoud, inclusief foto's, in het bijgevoegde pdf-bestand geplaatst. Dit heeft als extra voordeel dat het gemakkelijker kan worden gedownload, afgedrukt of bekeken op een computer of telefoon dan de originele post.
Bijlagen
- Triumph Sprint 1050 Klepspeling Controle en Afstelling.pdf
2.8 MBViews: 3
1050 Klepspeling afstellen – Deel 1 – Voorbereiding tot Deel 5 Opmerkingen
1050 Klepspeling afstellen – Deel 1
Voor iedereen die overweegt deze klus te doen, hier de details van het werk dat ik onlangs heb gedaan om de klepspeling te controleren en af te stellen op mijn 2006 Sprint ST 1050 (22.000+ mijl). Ik heb deze thread en foto's geplaatst om anderen te helpen vertrouwd te raken met het proces – het is niet bedoeld als vervanging voor een onderhoudshandleiding.
Deze write-up begint met de kuip, tank en airbox al verwijderd om toegang te krijgen tot het cilinderkopgebied. Als je een write-up nodig hebt voor dat deel van de klus, dan raad ik je aan niet verder te gaan (klik hier in plaats daarvan).
Methodeverklaring
Voordat met het werk werd begonnen, was een algemene schoonmaak vereist om ervoor te zorgen dat er geen vuil in de blootgestelde motoronderdelen kwam. Sommige componenten werden verwijderd om de nokkenasklep te kunnen verwijderen. Bougies werden verwijderd om compressieweerstand te elimineren. De inspectieplaat werd verwijderd van de rechter carterdeksel om de motor te kunnen draaien met behulp van de krukas-eindbout. Na het verwijderen van de nokkenasklep werd de klepspeling gecontroleerd.
Sommige aanpassingen waren nodig, dus de nokkenassen moesten worden verwijderd. Dat vereiste het verwijderen van de nokkenasketting-spanner. Na het verwijderen van de nokkenas werden de klepstoters (volgers) en shims verwijderd. Bestaande shims werden gemeten en die informatie werd gebruikt om de juiste diktes van de vervangende shims te bepalen die nodig waren om de klepspeling terug te brengen naar een gewenste waarde.
Juiste dikte shims werden over de klepkop geplaatst en de klepstoters werden opnieuw in de cilinderkop geplaatst. De nokken werden opnieuw geplaatst, de nokkenasketting werd teruggeplaatst en de klepspeling werd opnieuw gecontroleerd. Na bevestiging dat de nieuwe spelingen binnen het bereik lagen, werden de resterende onderdelen weer in elkaar gezet.
Benodigde gereedschappen
Naast de reguliere selectie van doppen en sleutels, waren de volgende vereist:
- Voelermaat (aanbevolen offsetmeter vergelijkbaar met Craftsman 26 Leaf Offset Gauge).
- 8 mm zeskantbit of sleutel om de krukas te draaien.
- 6 mm zeskantbit om de nokkenasklepbouten aan te draaien.
- Momentsleutel (bereik inclusief instellingen van 9 Nm tot 23 Nm).
- T30 Torx-bit om de nokkenaskettingblok te verwijderen/terug te plaatsen.
- Magnetisch opnamegereedschap of andere middelen om de klepstoters eruit te tillen.
- Micrometer.
Vervangende onderdelen
- Shims voor het afstellen van de klepspeling – maten bepaald door meting van bestaande shims.
- Nokkenasketting-spannerpakking (er zit ook een afdichtingsring op de centrale moer, maar deze staat niet vermeld als een apart onderdeel op de Triumph-onderdelenlijst).
- Siliconenkit voor hoeken van de nokkenasklep.
- Kleine hoeveelheid verse motorolie voor montage / bijvullen na voltooiing.
- Veel papieren handdoeken.
- Stuk hout om het nokkenasketting-spannerblad te wiggen bij het verwijderen van de spanner (niet nodig als de nokken niet worden verwijderd). Achteraf gezien heb ik het gevoel dat een schoon afgesneden stuk slang beter kan werken.
- De motorfiets werd gewassen voordat met enig werk werd begonnen. Na toegang te hebben gekregen tot het cilinderkopgebied, heb ik een verdere schoonmaakbeurt uitgevoerd met perslucht om los vuil te verwijderen, gevolgd door een algemene veegbeurt om een schoon werkgebied te creëren.
- Vervolgens werden de gaskabels van de gasklephuizen verwijderd en uit de weg gelegd.
- Ik markeerde de cilinder nummers op de bougiekabels voordat ik ze van de bougies trok.
- Mijn motorfiets heeft het originele SAI-systeem op zijn plaats. Ik heb de 3 slangen van de kleppendeksels losgekoppeld.
- De handleiding zegt dat de luchtdeflectorschild moet worden verwijderd. Dat is niet nodig – ik heb het gewoon uit de weg gehaald.
- Ik gebruikte meer stoten perslucht om los vuil uit de bougiegaten te blazen. Nadat ik de bougies had verwijderd, rolde ik wat papieren handdoek in de bougiegaten om te voorkomen dat er vuil binnendrong.
- Ik verwijderde de inspectieplaat van de rechter carterdeksel om de motor te kunnen draaien met behulp van de krukas-eindbout.
- Sommige draden en buizen werden uit de weg gelegd om het verwijderen van de nokkenasklep te vergemakkelijken.
- Ik maakte de nokkenasklepbouten los in de aanbevolen volgorde en verwijderde ze vervolgens (zie Opmerking 2).
- Een lichte tik met een rubberen hamer liet de nokkenasklep los. Het werd uiteindelijk verwijderd, waarbij erop werd gelet dat de SAI-pennen niet verloren gingen bij het optillen van de klep – ze kunnen aan de klep vast komen of op hun plaats in de cilinderkop blijven zitten.
- Er zijn 3 ronde afdichtingen rond de bougietorens. Ik liet ze op hun plaats om het risico te vermijden dat ik ze terug zou vergeten te plaatsen.
Nokkenasgebied geopend, klaar voor klepcontrole - let op ronde bougietorenafdichtingen die op hun plaats blijven