Triumph Rat Motorcycle Forums banner

2020 Triumph Scrambler 1200 XC TFT/vochtprobleem dashboard en demontage - Logboek van de kapitein

5.8K views 14 replies 12 participants last post by  sdk  
#1 · (Edited)
Dit is een persoonlijk verhaal over wat je niet moet doen als je ooit een probleem tegenkomt waarbij er vocht in je dashboard van je Triumph Scrambler 1200 2019 is gekomen - en noch het, noch de motorfiets gaat aan/start. Ik heb een account aangemaakt en schrijf dit omdat ik nergens een vergelijkbare thread kon vinden die probeerde het TFT-module zelf te demonteren.

Persoonlijke aanbeveling/tl;dr: Als je je motorfiets in de regen hebt laten staan, of op een waanzinnig vochtige/mistige dag, en nu de batterij leeg is en de tft niet start maar de hoofdverlichting wel (met een nieuwe batterij), dan is het waarschijnlijk de tft. Er is op de een of andere manier water/vocht binnengekomen, gecondenseerd in de linker benedenhoek in de tft (misschien vanwege de manier waarop de motorfiets leunt wanneer hij geparkeerd staat), heeft een paar kritieke voedingsrails in het connector-pcb-gebied kortgesloten, wat op zijn beurt een paar kritieke condensatoren deed barsten en ervoor zorgde dat de hele printplaat faalde. De module is waarschijnlijk FUBAR, tenzij je echt goed bent in het schoonmaken van meerlaagse pcb-brandwonden, en zelfs als je dat bent, is het binnendringen volledig destructief en creëert het veel meer faalpunten dan het oplost. Als je buiten de garantieperiode + goodwill-periode valt, vraag dan de dichtstbijzijnde dealer om een ​​nieuw display te bestellen of zoek T2502972 op en bestel het onderdeel zelf. Wanneer het aankomt, installeer het dan zelf (je hebt alleen een inbussleutelset nodig) en vraag de dealer om de module gewoon te flashen. Het onderdeel zelf kost al $ 1200 en bijna niemand in eigen land (VS) heeft het op voorraad, je hoeft niet meer tijd/geld te besteden dan absoluut noodzakelijk.


Context: ~13 dagen geleden liet ik mijn motorfiets op de buitenparkeerplaats naast mijn huis staan ​​in plaats van in de overdekte parkeergarage verderop in de straat die ik normaal gebruik. Ik had haast en zei tegen mezelf dat ik hem terug zou zetten zodra ik de kans kreeg. Terwijl ik mezelf voor de gek hield, regende het de volgende dag bijna constant, gevolgd door een dag met helder, warm weer, gevolgd door weer een dag met regen. Op de 4e dag startte mijn motorfiets niet toen ik een proefrit wilde maken.

[begin van onnodige achtergrond/rant-sectie]

Dag van het incident: De motorfiets start niet. Na het opladen van de batterij met de auto van mijn kamergenoot, gaan de koplampen en achterlichten aan, ik kan een paar vage klikjes horen, maar geen tft, en de brandstofpomp start niet. Online lijkt het erop dat het TFT-display op de een of andere manier vocht heeft gekregen en kortsluiting heeft veroorzaakt. Mijn adventure heritage-motorfiets doet het niet goed in de regen... raar.
Ik zal proberen de module zelf op een warme, droge plek in mijn appartement te drogen en hem dan weer aansluiten om te zien of het werkt.

Dag 2: Het werkte niet, de condensatie die ik oorspronkelijk op de TFT zag, was verdwenen toen ik hem terugbracht naar de motorfiets, maar na 30 minuten is er alweer zichtbare condensatie. Geen zichtbare openingen naar de module, dus ik denk dat hij volledig is afgedicht, behalve een scheur ergens, en de waterdamp ontsnapt niet goed, dus hij zit erin vast. Tijd om de dealer om een ​​offerte te vragen. "U heeft de vo-" de dealer is op maandag gesloten... raar.

Dag 3: Moest mijn motorfiets naar de plek laten slepen, misschien moet ik een oude kleine vrachtwagen met een oprit halen. Ik geef de dealer toestemming om een ​​diagnose van ongeveer 30 minuten uit te voeren om te bevestigen dat het het probleem is waarvan ik denk dat het het is, want je weet maar nooit. Ik vertel de sleepwagenman en vermeld kort aan de telefoon dat de batterij is opgeladen, maar dat de TFT de batterij snel leegtrekt. Als je hem een ​​tijdje niet gaat zien, koppel dan gewoon de batterij los.

Dag 6: 'uw batterij is 3 volt, ik bel om uw toestemming te vragen om een ​​batterij van $ 160 te installeren' Wat? Ik dacht dat ik had gezegd dat je hem niet aangesloten mocht laten... het is goed, eerlijk gezegd was het waarschijnlijk toch al een defecte batterij. Ik heb een reserve lithiumbatterij die ik heb gekregen voor mijn kamergenoot die hem uiteindelijk niet nodig had. Ik zal hem afleveren. bij de dealer "Ok, even ter info, de accuspanning is 11,4 V toen ik de ingebouwde meter voor het laatst zag, ik kan nu controleren om het te bevestigen, maar zorg ervoor dat je hem pas installeert als je aan het controleren bent."

Dag 10: 'ja, de batterij is niet goed. Hij is 8 volt.' Ok, nu ben ik in de war, ik heb met iemand daar bevestigd dat hij 11,4 V was toen ik hem achterliet, en mij wordt verteld dat je hem pas 10 minuten geleden hebt geïnstalleerd en dat hij al 8 volt is? Goed, de interne meter is waarschijnlijk van lage kwaliteit, maar blijkbaar heeft de dealer nergens een li-ion-batterijlader? Goed, misschien werken ze alleen met OEM-onderdelen, maar dezelfde dealer heeft geen goede batterij om gewoon mee te diagnosticeren? 'oh ja, we hebben een paar goede batterijen die we kunnen gebruiken' ... waarom was dat dan niet de eerste stap? Ok, communicatieprobleem van mijn kant, maar na 30 extra minuten heb ik de bevestiging dat het waarschijnlijk de tft-module is, zoals ik dacht. En de offerte voor een nieuwe OEM is ... $ 1200?! Om nog maar te zwijgen van het feit dat een onderdeel dat zo specifiek en duur is en nu 4 jaar oud is, bijna niemand op voorraad heeft, dus ik moet het van de fabrikant halen, wat in het beste geval een week duurt. De arbeid bij de dealer is $ 170/uur, dus ik ben al $ 85 kwijt voor de diagnose. Blijkbaar zijn er voor het installeren van een nieuwe 1 uur installatiearbeid en 30 minuten flashen van de module nodig. Ik heb het ding eraf gehaald en weer teruggeplaatst, dus ik geef daar geen $ 170 aan uit. Balen dat ik hem moet laten flashen en niemand behalve de dealer heeft de eigen software die daarvoor nodig is... hier zit ergens een les in het recht op reparatie. Eerlijk gezegd, niemand de schuld, behalve ikzelf, maar ik vind het echt vreemd dat een scrambler van alle motoren dit probleem heeft, aangezien hij geacht wordt te zijn ontworpen voor de elementen. Ik stem ermee in dat het onderdeel wordt besteld en tel de dagen dat ik nog steeds motorfietsmod-geld op de bank heb 😭.

Dag 11: ... Ik ben ingenieur, ik heb een goede soldeer-/revisiestation en mijn kamergenoot heeft een Dremel. Ik zou een verdomde printplaat moeten kunnen repareren. Zelfs als er dure componenten nodig zijn, is niets $ 1200 duur, en zelfs als ik hem daarbij volledig vernietig, is het toch een dode printplaat, ik heb niets te verliezen. Ik kan er niet eens schema's van vinden, dus misschien vindt iemand dit ooit nuttig. (Toekomstige ik: ik heb oude ingenieurs af en toe de zin horen zeggen 'Ik weet net genoeg om gevaarlijk te zijn'. Ik begreep het concept ervan, maar als ik terugkijk op deze situatie, was dit absoluut wat die zin betekende)

[einde van onnodige achtergrond/rant-sectie]

Dag 13: OK, de huidige status is dat ik naar de dealer ga om mijn kapotte tft-module van de motorfiets op te halen en er zonder beperkingen mee aan de slag ga. Hij is aan alle kanten afgedicht (ik stel me voor om water buiten te houden), dus ik gooi niet-destructieve doelen uit het raam, in het slechtste geval krijg ik plastic of rubberen kit/lijm en nieuwe transparante kunststoffen, wat nog steeds minder dan $ 1200 kost.


Uur 0: Thuisgekomen, de hele middag vergaderingen voor werk, dus ik ben vrij om eraan te werken terwijl ik luister. Dit is de huidige staat van de module. God, kijk eens naar al dat vocht.
Image
Image

ok, er is een duidelijke lijn waar ik me voorstel dat de twee plastic zijkanten van de behuizing aan elkaar waren afgedicht, dat zou ik met een Dremel kunnen aanpakken... nee, voorlopig te riskant, laten we gewoon kijken of ik de voorkant van de kunststoffen kan openen en daar beginnen.

Uur 0,5: ... dit gaat niet werken, ik kan niet vinden hoe ik hier verder moet. Overigens, terwijl alle andere plastic pindowns nog stevig op hun plaats zaten (ik heb ze gebroken, ze zijn niet bedoeld om open te springen, ga niet van deze kant, doe dit trouwens helemaal niet), was de linker benedenhoek er niet... en er is ook een verdacht grote scheur die tot nu toe op precies die plek verborgen was. Ik stel me voor dat dat er iets mee te maken heeft.
Image

Ok, voorkant werkte niet, en achterkant heeft geen indicatie voor opening... Dremel is het.

Uur 2: ... Dat was de eerste keer dat ik een Dremel gebruikte. Gebruik hiervoor geen Dremel. Ik bedoel, ik kan me geen beter gereedschap voorstellen om te gebruiken, maar er moet een betere manier zijn waar ik niets van weet.
Image

Hoe dan ook, er is een flinke hoeveelheid plastic diepte voordat ik iets tegenkom waarvan ik aanneem dat het witte kit of lijm is, dus het is moeilijk te geloven dat er vocht is binnengekomen via een andere plek dan de scheur. Misschien vertrouwde Triumph erop dat deze afdichting goed genoeg was dat ze de printplaten niet met een conformal coating hebben bekleed om, ik denk, geld te besparen? Ik ben geen motorfietsingenieur, dus ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik gok dat het niet ver weg is. ga kijken of ik het hier vandaan kan wrikken.

5 minuten later: ... oh lieve hemel, dat was geen kit, dat was een tweede plastic beugel... schiet.
Image

Nou, op dit punt is het idee om het op de een of andere manier weer aan elkaar te lijmen als ik het repareer, van de baan... maar voor een dubbeltje. Het lijkt erop dat het volgende dat verwijderd moet worden de tft-rand is... moet heel delicaat zijn, maar alles wat ik heb is een metalen schroevendraaierset en een metalen zakmes. Serieus, dit was een vreselijk idee.

15 minuten later: heb het op de een of andere manier verwijderd zonder het permanent te vervormen, alleen door lijm vastgehouden. De achterkant van de rand heeft ook wat informatie over onderdelen... dat is mooi. Er zitten vier schroeven en een lintkabel die de tft op zijn plaats houden, dus ik denk dat dat mijn volgende stap is. Voelt alsof ik achteruit werk vanaf het verwachte pad.

Image
Image


10 minuten later: ... yo er zit nog steeds vocht in... ja, het moet het vocht zijn dat de printplaat heeft kortgesloten.
Image


Uur 3: Ja, ik ben misschien achteruit gegaan. Je kunt het niet zien op deze foto, maar aan de buitenkanten van het plastic zitten twee clips die het plastic op de printplaat houden, en de clips wijzen naar de achterkant die ik nog niet heb geopend. Ik zal hier echt omheen moeten werken. Wat er WEL op de foto staat, is iets dat er verdacht uitziet als de sporen van een kortsluiting. en het bevindt zich verdacht dicht bij de rode draden op de connector die je in de tft steekt. Verder wrikken vereist (ha).
Image


Uur 4: Op de een of andere manier eindelijk alle zwarte rubberen kit doorgesneden, de clips weten te openen, het plastic stuk verwijderd, en oh...
Image

... oooooh nee...

[vervolgd in vervolgpost]
 
#2 ·
Uur 4.5: ... oh man, het is echt die sectie hè...
Image
Image

Nou, dan kan ik net zo goed de printplaat van de rest van de behuizing losmaken en de boel schoonmaken met alcohol om een beter idee te krijgen van wat er is gebeurd... zucht.

uur 5: Yep, oké, mijn belangrijkste theorie is dat de voedingsrails een andere pin kortsloten door vocht dat in de module kwam via de connector via waterdamp van de regen die verdampte tijdens de zonnige 2e dag. Die kortsluiting veroorzaakte de condensator om letterlijk te exploderen (heb ik een paar jaar geleden in mijn elektronicalab gezien, ah, mooie herinneringen), wat in de afgesloten behuizing waarschijnlijk de enorme scheur in dezelfde hoek veroorzaakte. In wezen had ik gelijk in wat er gebeurde, maar ik heb de symptomen en oorzaken in wezen omgedraaid.
Image
Image

Image


Ik denk dat het enige waar je je vanaf hier zorgen over hoeft te maken, is het vinden van een potentieel schema of datasheet voor herkenbare chips hier. Zal later updaten als ik info vind. Dit alles gezegd hebbende, voelde ik geen enkele coating toen ik de printplaat aanraakte, dus ik denk zeker dat het aanbrengen van ten minste een conforme coating, zo niet volledig gevuld met heldere kit, zou hebben geholpen. Ik kan me voorstellen dat het ook de potentiële draadimpedanties zou verstoren als het niet van tevoren wordt getest, en ik ben geen automotive pcb-engineer, dus wie zal het zeggen; ik weet zeker dat ze hun redenen hebben.

Overgebleven foto's ter referentie:
Image
Image

Image
Image
 
#14 ·
Uur 4.5: ... oh man, het is echt die sectie hè...
View attachment 836048 View attachment 836049
Nou, dan kan ik net zo goed de printplaat van de rest van de behuizing losmaken en alles schoonmaken met alcohol om een beter idee te krijgen van wat er is gebeurd... zucht.

Uur 5: Ja, oké, mijn belangrijkste theorie is dat de voedingsrails een andere pin kortsloten door vocht dat via de connector in de module kwam via waterdamp van de regen die verdampte tijdens de zonnige 2e dag. Die kortsluiting veroorzaakte de letterlijke explosie van de condensator (vergelijkbaar gezien in mijn elektronicalab een paar jaar geleden, ah, dierbare herinneringen), wat in de afgesloten behuizing waarschijnlijk de enorme scheur in dezelfde hoek veroorzaakte. In wezen had ik gelijk in wat er gebeurde, maar ik heb de symptomen en oorzaken in wezen omgekeerd.
View attachment 836050 View attachment 836052
View attachment 836051

Ik denk dat het enige waar je je vanaf hier zorgen over hoeft te maken, is het vinden van een potentieel schema of datasheet voor herkenbare chips hierin. Zal later updaten als ik info vind. Dit alles gezegd hebbende, voelde ik geen enkele coating toen ik de printplaat aanraakte, dus ik denk zeker dat het aanbrengen van ten minste een conforme coating, zo niet volledig gevuld met heldere kit, zou hebben geholpen. Ik stel me voor dat het ook de potentiële draadimpedanties zou verstoren als het niet van tevoren wordt getest, en ik ben geen automotive pcb-engineer, dus wie zal het zeggen; ik weet zeker dat ze hun redenen hebben.

Overgebleven foto's ter referentie voor de toekomst:
View attachment 836053 View attachment 836054
View attachment 836055 View attachment 836056
Hoe heb je het voorframe verwijderd? Degene die het gebarsten plastic en die pinnen blootlegt? Kun je het er gewoon afwippen met wat dunne wriktools?
 
#3 ·
Mijn nieuwe Scrambler 1200 uit 2019 had dit probleem van vochtindringing in zowel het TFT-scherm als het linker stuurblok... beide veroorzaakten volledige kortsluiting en startfouten waardoor ik gestrand ben... MISLUKKING

De motorfiets viel onder de garantie, dus ik heb geen financiële schade geleden, maar de motorfiets stond 6 weken lang in de garage van de dealer te wachten op onderdelen.

Verder... de IMU en ECU van de motorfiets vielen datzelfde jaar allebei uit... net als het keyfob-systeem... het was een complete ramp van technocrapd, de ervaring van een verder briljante motorfiets met geweldige fysieke bouwkwaliteit.

Ik ben uit die slee gestapt voordat de garantie verliep... Ik hoop zeker dat ze die uitbestede componenten hebben aangepakt, maar het lijkt er niet op...
 
#4 ·
De uitval van TFT-clusters en bijbehorende elektronica, vooral de keyless systemen, op modellen die ermee zijn uitgerust, is echt alarmerend. De Street Triple R/RS uit 2017/18/19 lijkt de absolute hoofdschuldige te zijn. Het wordt allemaal erger gemaakt door de hoge kosten van vervangende TFT's, omdat niemand met een waterdichte manier is gekomen om de dingen te repareren. Sommige Street Triple R/RS-eigenaren kijken naar hun derde clusterstoring, een enorme uitgave nu de garantie al lang is verlopen.
 
#8 ·
De uitval van TFT-clusters en bijbehorende elektronica, vooral de keyless systemen, op modellen die ermee zijn uitgerust, is echt alarmerend.
De KUS DES DOODS voor elektronica, ongeacht de marketingaantrekkingskracht en de liefde van de fabrikant voor toeters en bellen, is BLOOTSTELLING AAN DE ELEMENTEN EN VIBRATIE.

BEIDE motoren zijn motorconstanten. Grote verrassing dat dit spul in alarmerend tempo en met GROTE kosten faalt als de motorfiets geen garantie meer heeft. Een extra pluspunt voor deze storingen is dat je aan de kant van de weg kunt komen te staan.
 
#9 ·
Ik heb een 2019 XC en heb er 19.000 mijl mee gereden, en vorige week begon het TFT-scherm plotseling lege plekken te vertonen die ik nog nooit eerder had gezien, waar normaal gesproken de gebruikelijke symbolen en cijfers zouden moeten staan. Maar niet helemaal leeg. Ik stopte en probeerde door het menu te scrollen om te zien of ik per ongeluk op de joystick had gedrukt (ik heb grote handen!). Het deed niets. Dus ik zette de motor uit (hij liep nog steeds OK), wachtte een minuut of twee en zette hem weer aan - alles leek weer in orde te zijn! En sindsdien is het goed gegaan. Dus mijn vraag is eigenlijk, is er iets wat ik kan doen om te voorkomen dat er vocht in de TFT-unit komt? Uiteraard is proberen het droog te houden het begin, maar hier in Schotland regent het bijna elke dag, zo lijkt het. Maar ik heb wel een droge garage. Ik heb vanaf het begin het kleine OEM-windscherm gemonteerd, dat de achterkant van de TFT (en de connector) beschermt tegen regen tijdens het rijden, wat misschien helpt, maar als de behuizing zoals hierboven getoond is afgedicht, lijkt het niet gemakkelijk om de afdichting van buitenaf te verbeteren. Misschien heb ik een voorraad van deze wegwerp doorzichtige plastic douchemutsen nodig om de TFT te bedekken als hij buiten geparkeerd moet worden! Een dikke duim omlaag voor Triumph voor dit probleem op wat een briljante motor had moeten zijn.
 
#10 ·
Dit is eng, alles! Ik ben wel blij dat ik er niets van wist voordat ik een 1200xe kreeg en toen een tweede kocht voor mijn vrouw! Ik ben dol op deze motoren, maar ze heeft haar tft gebroken toen ze in een kreek viel op Fitzugh Road hier in centraal Texas. Ik kan niet geloven dat de enige actie is om die hele unit te vervangen... kan dat niet helemaal accepteren. Ik moet die scheur op de een of andere manier afdichten. Heeft iemand ideeën?